Go Ahead Eagles heeft in een Eredivisie-waardige ambiance een reuzen stap gezet op weg naar het ultieme doel, promotie. De Graafschap werd met een enorme last terug gestuurd naar Doetinchem. Zij dienen zondag een 4-1 nederlaag zien weg te poetsen. Succescoach Hans de Koning zal zijn spelers nog één maal optimaal prepareren om de laatste 90 minuten van het lange seizoen goed door te komen. Geen mens in de euforische Adelaarshorst die daar gisteren aan twijfelde.

De openingsfase van de wedstrijd oogde wat gespannen. De Graafschap nam het initiatief en was al binnen de minuut dicht bij een treffer. Bryan Smeets, de man die kort geleden Ajax nog pijnigde, volleerde de bal tot kort onder de deklat, maar Zwarthoed keerde bekwaam.
Het overwicht was echter van korter duur. Go Ahead nam meer en meer het heft in handen wat resulteerde in de zo belangrijke openingstreffer. Een prima aanval eindigde bij de gedreven Randy Wolters die de bal achter doelman Jurius kon prikken. 1-0.
Na zijn assist bij de eerste goal stond Elvio van Overbeek ook aan de basis van de 2-0. Hij ontfutselde Smeets de bal op het middenveld en penetreerde het strafschop gebied in. Op het moment dat hij de steekbal leek op te pakken zette van de Pavert hem letterlijk de voet dwars. De bal ging volledig terecht op de stip en van de Pavert kon met rood inrukken. Bij de afwezigheid van de Kogel was het aan Sander Duits om deze buitenkans te verzilveren. Hij faalde niet.

Het ideale scenario leek zich te ontplooien. Het niet attent reageren van het team bij het doorverdedigen van Schenk bracht echter de aansluitingstreffer op het bord. Volledig onnodig. Gelukkig werd op slag van rust de marge van twee doelpunten weer hersteld door Kenny Teijsse. Hij onderstreepte wederom prima als aanvaller te kunnen fungeren.

Go Ahead rook bloed en ging na de rust op zoek naar meer. De Graafschap probeerde met alle macht de ruststand als eindstand op het scoreformulier te krijgen om nog een enigszins redelijke uitgangspositie te hebben voor de return.
Zij leken daarin te slagen, tot het aanbreken van de blessure tijd. Toen viel de vurig gewenste golden goal alsnog. Wederom was het Randy Wolters die nu koppend de bal tegen de touwen wist te werken. 4-1.

De gedroomde eindstand bracht de Adelaarshorst in grootse feeststemming met een pitch invasion tot gevolg.
De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Ook nu zal zondag een marge van drie doelpunten verdedigd moeten worden. Nog 90 minuten strijden.

Let’s get back what is ours!

Go Ahead Eagles – De Graafschap 4-1 (3-1)
18 .Randy Wolters 1-0
29 .Sander Duits 2-0 (strafschop)
41 .Alexander Bannink 2-1
45. Kenny Teijsse 3-1
90. Randy Wolters 4-1

Go Ahead Eagles: Theo Zwarthoed; Lars Lambooij (88. Joey Groenbast), Bart Vriends, Xandro Schenk, Robin van der Meer; Norichio Nieveld, Sander Duits (61. Tom Daemen); Elvio van Overbeek, Kenny Teijsse, Teije ten Den (66. Jerry van Ewijk), Randy Wolters.

De Graafschap: Hidde Jurjus; Nathaniel Will, Ted van de Pavert, Robin Pröpper, Tolgahan Cicek (72. Jeroen Tesselaar); Alexander Bannink (67. Kristopher Vida), Mark Diemers, Bryan Smeets, Karim Tarfi; Vincent Vermeij, Piotr Parzysek (Bart Straalman).

Scheidsrechter: Bas Nijhuis
Toeschouwers: 9689
Rode kaart: 28. Ted van de Pavert (De Graafschap)
Gele kaart: Nathaniel Will, Karim Tarfi (beide De Graafschap)