De Deventerploeg sloot het kalenderjaar illustratief af met een onnodige thuisnederlaag tegen een onwillig Fortuna. De Limburgers zegevierden met 0-2 vrijdagavond.

Het scenario vooraf was perfect, een zwaarbevochten overwinning een week eerder op NAC en de afsluiter voor de kerst tegen laagvlieger Fortuna. Echter ontbrak het aan vertrouwen, almede het gôgme en de slimheid om een negatieve tegenstander over de knie te leggen.

STRIJDPLAN
De scouts van de tegenstanders hoeven niet meer naar de thuisduels te kijken om een strijdplan op te tekenen, gewoon achteruit leunen en de Eagles het spel laten maken. Gokken op een counter en na een goal temporisteren en de Deventerploeg frustreren., Het klinkt negatief, maar als daarmee de punten kunnen worden opgehaald in Deventer is dat een verstandige strijdwijze voor een zwakke tegenstander als Fortuna vrijdagavond.

KANS
De grootste kans was voor Jeffrey Rijsdijk na een klein kwartier spelen: Randy Wolters snelde voorbij zijn tegenstander en gaf scherp voor. Doelman Kaya lag al op zijn bips en Rijsdijk hoefde alleen maar af te drukken bij de tweede paal: “Ik raak ‘m eigenlijk te zacht waardoor ik mijn voet niet goed achter de bal had…”. De bal zeilde de tribune in evenals de hoop op een treffer voor de rust.

STROBREED
Uit een ingooi valt zomaar de 0-1; een situatie die op de donderdag-training ook voorkwam. Toen legde trainer Demmers het spel nog stil en doceerde de groep. Het was aan dovemans oren gericht, want exact hetzelfde gebeurde in de wedstrijd. Fortuna creëerde op dat moment haar enige kans en Schroyen prikte binnen. Hij leek daarbij nauwelijks een strobreed in de weg gelegd te worden gelegd, Džepar wachtte louter af en Zwarthoed liet zich verrassen in zijn korte hoek. Vanaf dat moment stortte de ploeg van Demmers in en speelde het de zwaarst denkbare wedstrijd; namelijk tegen zichzelf.

VERNUFT
Vlak voor de thee kopt Teijsse een vrije trap in het zijnet en direct na de thee schiet Van Overbeek te gehaast voorlangs. Het zelfvertrouwen bij de thuisploeg was toen op het vriespunt beland, de ploeg knokte tegen zichzelf. Maar wanneer de tegenstander even werd opgejaagd ontstond er ruimte en paniek, echter gebeurde dat nauwelijks. Evenals in de eerste helft ontbrak het aan tempo, maar ook aan vernuft en creatief vermogen om een opening te creëren.

MACHTELOZE
Zo kon de Fortuna-doelman vele eenvoudige voorzetten uit de lucht plukken, illustratief voor het machteloze spel van de thuisploeg. De uitoverwinning tegen NAC had toch niet de boost gegeven die verwacht werd; als onzekere jongens keken de Eagles spelers schichtig om zich heen. De komst van Ten Den bracht wat meer geloof onder het trouwe publiek, echter werden de twee spitsen niet bereikt. Het was zo’n avond dat ook de buitenspelval niet klopte en de grensrechter wederom mijlenver weg was, zodat Hutten de 0-2 kon binnenwerken.

TELEURGESTELD
De ploeg uit Sittard kon zijn geluk niet op en vierde de overwinning uitvoerig met hun publiek. Het had zelfs nog ruimer uit kunnen vallen als Zwarthoed niet nog viermaal goed handelend optrad in de slotfase. Demmers reageerde teleurgesteld: “Je weet dat je tegenstander een muur optrekt, dan moet je met tempo spelen en dan komt die kans vanzelf, echter maken we die niet af en dat is teleurstellend, met name voor het publiek”.

Jeffrey Rijsdijk:

Dennis Demmers: