Het moest er natuurlijk een keer van komen, je kunt tenslotte niet alles winnen. In het Rotterdamse Kralingen bleef de ploeg steken op 1-1 en staat het weer met beide benen op de grond  zonder overigens veel schade te lijden omdat de concurrentie ook punten laat liggen. Nog altijd fier aan kop met een marge van 3 punten.

Excelsior mistte Kermit Erasmus vanwege interlandverplichtingen en van Steensel vanwege een schorsing, Tim Vincken(alweer de tiende huurling van Feyenoord) maakte zijn debuut. Go Ahead begon met de vertrouwde opstelling aan de wedstrijd.

Al binnen twee minuten werd Tim Vincken een droomdebuut gegund. De rechtsbuiten kreeg alle gelegenheid van onze defensie om de bal buiten bereik van Remco Pasveer in het doel te prikken 1-0. Deze dreun galmde nog enige tijd na. Pas na een half uur wist de ploeg zich pas te ontworstelen aan de veel te slappe openingsfase en Excelsior onder druk te zetten.   In de 34ste minuut leidde een prachtige aanval tot een uitstekende kans voor Kari Arkivuo die hij echter andermaal niet wist te benutten en de bal in het zijnet schoof. Even later  kopte Kieftenbeld op aangeven van Dave Bus net naast. Hoogstaand was het eerste bedrijf dus niet, wat mede werd veroorzaakt door de one man show van arbiter Winter die het spel veelvuldig vertraagde. Hij presteerde het uiteindelijk om maar liefst tien maal het geel uit zijn borstzak te toveren in een verre van harde wedstrijd.

In de tweede helft werd het spel van de eindfase van de eerste helft voortgezet. Onder aanmoedigingen van zo’n 180 meegereisde aanhangers werd de jacht ingezet op de gelijkmaker zonder echter tot echt grote kansen te komen. Het eerste kwartier leverde naast een schot van Patrick Gerritsen een goede  kans op voor Timon van Leeuwen die  stuitte op doelman van Dijk. De middenvelders blijken nog altijd  moeilijk tot scoren te kunnen komen, toch een kleine bron van zorg voor trainer Andries Ulderink. Na goed een kwartier in de tweede helft werd de licht aangeslagen Marco Parnela vervangen door Sander Post. Het startsein van Ulderink om nog offensiever te gaan spelen en niet zonder resultaat. Nadat schoenmaat 47 van de boomlange Est niet voldoende bleek een klutsbal het laatste tikje geven, deed hij dit twee minuten later wel en stond de verdiende 1-1 op het scorebord. Een aanval over de rechterzijde zoals zoveel deze avond. Aan de linkerkant bleek Halil Colak het niet te hebben deze avond en niet in staat zijn tegenstander een enkele keer te passeren. In het vervolg van de wedstrijd kon het alle kanten op en moest Ulderink met het brengen van Robert Maruanaya voor van der Biezen het evenwicht in de ploeg herstellen, zeker omdat Excelsior er meer en meer in slaagde de verdediging in verlegenheid te brengen. Een zeldzaam slippertje van Dave Bus op het drijfnatte veld werd tot opluchting van alle rood-gelen niet afgestraft door Schet.

Het eerste puntverlies is dus een feit, maar tevredenheid mag overheersen.  Zaak om volgende week tegen FC Oss de draad weer op te pakken en een belangrijke stap te zetten naar het binnenhalen van de eerste periode. De wedstrijd tegen Excelsior heeft Ulderink wel weer wat huiswerk opgeleverd. Hoe krijg ik de middenvelders aan het scoren en hoe haal ik Halil Colak uit zijn dip?