De eerste finalewedstrijd in de Play Offs heeft Go Ahead een uitstekende uitgangspositie opgeleverd voor de return. Zelf drie keer scoren en de nul achterin vasthouden; veel meer bleef er niet te wensen over in de uitverkochte en kolkende Adelaarshorst.

Eerste helft

Direct na de aftrap nam Go Ahead, spelend richting de volle Leo Halle, het initiatief. De eerste de beste gevaarlijke aanval was het al raak. Overgoor bediende Houtkoop in de achtste minuut en die verraste keeper Stevens van opzij met een wippertje:(1-0). Volendam wekte niet echt de indruk aan te kunnen zetten voor een offensief. Slechts een keer in de eerste helft moest Marsman echt handelend optreden. Het tempo zakte wat maar Go Ahead bleef gevaarlijker. Vlak voor rust kreeg Antonia nog een beste kans maar Stevens redde in de korte hoek.

Tweede helft

Na rust golfde het spel wat meer op en neer, met kansen voor Kolder en Turuc, en werd de sfeer in het veld wat grimmiger. Scheidsrechter Janssen hield de kaarten echter lang op zak. De sfeer op de tribunes was fantastisch, eredivsiewaardig, met de ‘megafoonman’ als opzweper. Twintig minuten voor tijd viel de beslissing. Houtkoop ging na een kaats van Kolder goed door op links, zette voor en Antonia kon, helemaal vrij gelaten, simpel intikken.(2-0). Tien minuten voor tijd kreeg De Lange van Volendam voor de tweede keer geel na een domme overtreding. Vrijwel direct daarna scoorde Kolder na een actie van Promes. De spits gaf de bal het laatste tikje. (3-0). Ten Hag bracht in de slotfase Kaak en Peters nog in voor Promes en Houtkoop.

Direct na afloop bestormden honderden fans het veld en namen alvast een voorschot op de promotie. Hoewel Volendam-trainer Hans de Koning Go Ahead alvast feliciteerde met de promotie moeten we nog een wedstrijd scherp blijven. Zondag moet onze dag worden!

Go Ahead Eagles – FC Volendam 3-0 (1-0)

8. Xander Houtkoop 1-0, 70. Jarchinio Antonia 2-0,82. Marnix Kolder 3-0.
Toeschouwers: 6031, Scheidsrechter: Ed Janssen
Rode kaart: 79. Paul de Lange (2x geel), gele kaart: Quincy Promes (Go Ahead Eagles), Michiel Kramer (FC Volendam)

Go Ahead Eagles: Nick Marsman; Freek Heerkens, Bart Vriends, Jop van der Linden, Xandro Schenk; Quincy Promes (85. Lion Kaak), Sjoerd Overgoor, Deniz Türüç; Jarchinio Antonia, Marnix Kolder, Xander Houtkoop (88. Cas Peters).
FC Volendam: Sonny Stevens; Gerry Koning, Paul de Lange, Henny Schilder, Nick Coster; Brandley Kuwas (75. Robert Mühren), Levi Schwiebbe, Raymond Fafiani, Ludcinio Marengo; Michiel Kramer, Jack Tuyp (80. Leon Tol).