Halverwege het duel van Go Ahead Eagles tegen FC Den Bosch was het al klaar voor de ploeg van Van Wonderen. In het tweede deel verraste FC Den Bosch even met aanvallende intenties, maar de gehavende ploeg van Van der Ven kon geen potten breken in Deventer.

Bij FC Den Bosch missen ze veel basisspelers door blessures en corona gevallen. Afgelopen zomer vertrokken enkele sterkhouders en de aanwas is een stuk minder. Dat maakt van FC Den Boscch een eenvoudige tegenstander, dat bleek zeker in de eerste helft. Door goed druk zetten en het gebruiken van de ruimtes tussen de linies, kwam Go Ahead Eagles er enkele keren goed uit. Waar de Deventer formatie het normaliter moet hebben van de spelhervattingen, werd het nu voetballend gevaarlijk.

FC Den Bosch speelde erg matig, gaf veel ruimte weg en was bijzonder onrustig in de opbouw. Bij Go Ahead Eagles gingen de gedachten terug naar het bekerduel tegen NAC toen hetzelfde spelbeeld zich ontvouwde. Kees van Wonderen was ook tevreden over dat eerste deel waarin goed gecombineerd werd en zelfs driemaal het scorebord werd aangepast. Enige kanttekeningen waren de slordigheid en het, wederom, matige optreden van Eddahchouri.

Met name over de linkervlank kwam Kowet veelvuldig gevaarlijk door, mede dankzij de uitblinkende Kuipers. Zijn bal op Rabillard na 10 minuten wedstrijd was uitstekend, echter raakte de Fransman het speeltuig slechts half. In de rebound moest de Bossche doelman wel handelend optreden na een inzet van Corboz. Zeven minuten later was het wel raak voor de hardwerkende Rabillard toen Hendriks hem op maat bediende.

Die aanval ontpopte zich op het middenveld na goed werk van Corboz die Hendriks in de ruimte vrij zette. De centrumspits had goed oog voor zijn Franse collega die hij in de loop bediende. Rabillard had even ruzie met de bal, maar punterde hem uiteindelijk adequaat in het dak van het Bossche doel voor de openingstreffer. Het matig spelende Den Bosch wankelde als een groggy boxer en het was wachten op de genadeklap.

Na 21 minuten weer een goed lopende aanval over links waarna Rabillard, vanaf de achterlijn, de bal hard voor het doel zette, de doelman was kansloos op de klutsbal en de 2-0 was een feit. Noels bleek later de ongelukkige en hij kreeg de eigen treffer bijgeschreven. Helaas bleef het daarbij wat aanvallende intenties betreft.

Go Ahead Eagles joeg niet door en bracht de ‘groggy boxer’ niet de genadestoot toe. Sterker nog, Gorter moest nog gestrekt op een goede inzet van Bolsius en de hoekschop die volgde schoot spits Postema in het zijnet. Vlak voor de thee was de ‘sneltrein’ Kuipers iedereen te snel af over de linkerflank en vanaf de achterlijn verraste hij vriend en vijand. Waar iedereen rekening hield met een voorzet, schoof Kuipers de bal binnen bij de eerste paal. Achteraf omschreef de linksback het als een ‘bewussie’ van zijn kant.

In de rust smeedde Van Wonderen met zijn team een plan om de score op te voeren tot 5 á 6-0, echter werden die snode plannen nimmer werkelijkheid. Want in de koppies van de spelers was een soort lankmoedigheid gekropen en Den Bosch had het gevoel dat er nog iets te halen viel. Direct na de thee kon Gorter, op miraculeuze wijze, de bal uit zijn doel ‘toveren’ en voorkwam daarmee dat het weer een wedstrijd werd. Den Bosch domineerde en Go Ahead Eagles was niet bij machte iets van betekenis terug te doen.

Ook de ingevallen Mulenga werd maar niet gevonden. Na een uur wel de mooiste aanval van de middag met schakels als Rabillard, Corboz, Idzes en Hendriks als eindstation. Maar de spits schoot slap middendoor uit de draai. De laatste stuiptrekking van de Brabantse tegenstander was van Bongiovanni die een vrije trap op de binnenkant van de paal mikte halverwege de tweede helft. Daarna werd de wedstrijd uit gevoetbald met een tweede gele prent voor Noels als ‘hoogtepunt.

Trainer Van Wonderen was tevreden met het spel van zijn ploeg in de eerste helft, nog wel wat slordig, maar voldoende om de tegenstander op de knieën te krijgen. Het tweede deel viel ook hem tegen, maar uiteindelijk zijn het de drie punten die tellen. Op naar wat meer lastige uitduels, al vreest Van Wonderen daar niet echt voor: “Behalve Cambuur is er geen tegenstander geweest die echt beter en sterker was als wij.”