Go Ahead Eagles als tegenstander op je feestje is geen garantie voor succes. FC Volendam heeft er nog nachtmerries van en NAC Breda na vrijdag niet minder.

In Breda trof men alle voorbereidingen voor een goed feest. De ruim 17.000 verkochte kaarten zorgden voor een record in de eerste divisie, het 40 jarige jubileum van ‘Avondje NAC’ en de eenvoudig de verwachtte periodetitel binnenhalen. ‘ Slechts’ een punt diende gehaald te worden, maar voorafgaand sprak men louter over hoe hoog de uitslag zou gaan uitvallen.

NAC kwam knap bedrogen uit, de 0-1 uitslag viel als een bom in Breda. Teleurgestelde toeschouwers dropen af naar hun huizen, zonder polonaise. Sparta ging verrassend met de periodetitel aan de haal omdat NAC geen doel kon treffen.

POWER
Aan kansen ontbrak het niet bij de thuisploeg. Met veel power zette het de Deventerploeg vast op eigen helft, zonder daarbij echt gevaarlijk te worden. Met schoten uit de tweede lijn werd doelman Zwarthoed opgewarmd voor de tweede helft. Alleen Van Overbeek schoot tussen de palen, een rollertje waar Ten Rouwelaar niet nerveus werd. Ars wist wel doel te treffen, echter hij startte vanuit buitenspelpositie.

LEF
Demmers was ontevreden over dat eerste deel: “We hadden afgesproken vanaf de eerste seconde druk te zetten en dat hebben we niet gedaan.” Demmers kreeg vanaf de zijlijn geen grip op zijn elftal en haalde opgelucht adem toen hij richting de thee wandelde, de score was nog steeds 0-0. Na de thee speelde Kowet met meer lef en dat betaalde al snel uit.

WINKELHAAK
Van Overbeek was egoïstisch in een veelbelovende tegenstoot en schoot voorlangs. Zeven minuten later leek Schenk de bal in het kruis te knikken na een corner van Rijsdijk. Ten Rouwelaar wist het speeltuig knap uit zijn ‘ winkelhaak’  te houden. Duits zette de bal terug voor de goal waar De Kogel zijn waarde tonen. De topscorer drukte de bal in de lege hoek voor een verrassende 0-1 voorspong.

ER AF
NAC ging direct nog meer druk zetten en Zwarthoed redde zijn ploeg keer op keer, Ars en Seuntjens kwamen niet voorbij aan de Volendammer. In de tegenstoot was Go Ahead Eagles niet secuur, Nieuwpoort en Wolters zagen inzetten geneutraliseerd worden. De matig leidende scheidsrechter Mulder gaf Daemen vervolgens een tweede gele kaart: “Ik hield hem even vast en zag de ruimte achter hem en wist dat, als hij ging vallen, ik er af moest”.

RUGDEKKING
Met een mannetje minder moest GA Eagles nog tien minuten overbruggen, Dijkhuizen wisselde louter nog aanvallend om die ene gewenste punt binnen te halen. Als De Kogel prima voor rugdekking zorgt op de doellijn achter Zwarthoed zakt de moed in Bredase schoenen. Invallers Brands en Ars falen voor bijna open doel en dan is de verrassing een feit, Go Ahead Eagles behaalde een driepunter, overigens tegen de verhouding in.

GOUDHAANTJE
De laatste overwinning in Breda dateerde van bijna zes jaar geleden, toen Donny de Groot met twee treffers NAC velde, nu was topschutter De Kogel het goudhaantje: “ We hebben zo hard gewerkt om dit te bereiken, het zat allemaal zo tegen en nu eens mee”. Ook uitblinker Zwarthoed kon breeduit lachen: “Na die goal was het nog een heel end, maar je hebt wel eens zo’n dag dat alles meezit”.

AANSLUITING
Go Ahead Eagles behoud door de winst in Breda aansluiting met de top terwijl NAC Breda daarentegen een behoorlijke achterstand oploopt. Komende vrijdag is het laatste competitieduel voor de winterstop, Fortuna uit Sittard is dan te gast in de eigen Adelaarshorst. Bij winst wordt de zure periode afgesloten. Dat moet dan wel zonder twee vaste waarden op het middenveld; Duits en Daemen zijn beiden geschorst voor dat duel.

INTERVIEWS
Dennis Demmers: