Nog nooit pakte Go Ahead een punt in Amsterdam tegen Ajax. Zaterdagavond was het niet anders, al zal de 3-1 nederlaag de ploeg vertrouwen geven voor de ‘Twentse week’.

Ajax begon scherp aan het duel en was heer en meester. Met snel combinatievoetbal werd Go Ahead overlopen en de snelle 1-0 door El Gahzi was daarvan een logisch gevolg. Even dreigde een forse afstraffing zoals de 6-0 van vorig seizoen, maar de mannen van Foeke Booy vochten zich uitstekend terug in de wedstijd.

Een kopkans van Lewis en een knal op de lat van Turuc waren de voortekenen voor de gelijkmaker welke Lewis binnen het half uur na een uitstekende steekpass van Duits achter Japser Cillisen schoot. Niet veel later had Jeffrey Rijsdijk zelfs de 1-2 op de schoen, maar eerlijkheidshalve zou dat iets te veel van het goede zijn geweest. De 1-1 werd redelijk probleemloos over de rust heen getild.

Tweede helft

In de tweede helft werd wederom een scherp Ajax verwacht. Go Ahead kon zich echter nog steeds onder de druk uit blijven voetballen. De 2-1 kwam desondanks wel op het bord. Na een splijtende voorzet was spits Milik net iets scherper dan Jop van der Linden. Een typische spitsengoal volgens de kenners. Maar de marge van één goal hield de hoop op een puntje nog altijd levend.

De na zijn blessure voor het eerst weer ingevallen ingevallen Alex Schalk drukte die hoop echter de kop in door uiterst amateuristisch uit te verdedigen en de bal daarbij aan Lasse Schöne te verspelen; 3-1. Verdere schade liep de ploeg gelukkig niet op zagen de slechts 30 supporters uit Deventer. Het overgrote deel boycotte deze wedstrijd namelijk vanwege de slechte ontvangst in het afgelopen seizoen.

Zoals gezegd kan de ploeg voldoende vertrouwen putten uit deze wedstrijd en met een goed gevoel de duels tegen Twente (beker) en Heracles in gaan. Beide in de eigen Adelaarshorst. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar….

Ajax – Go Ahead Eagles 3-1 (1-1)

Stem hier op uw man of the match.

Interviews mogelijk gemaakt door Erik van Luttikhuizen.

Deniz Turuc: “We hebben genoeg kwaliteiten, dat zie je vandaag ook weer”.

Foeke Booy: “Als sportman wil je alles, dus ook de beker”.

Jeffrey Rijsdijk: “We zijn er een paar keer aardig uit gekomen”.

Sander Duits: “Ja, het was een mooie bal”.