Go Ahead Eagles heeft na twee verlieswedstrijd op rij weer eens gewonnen. In de Adelaarshorst won de ploeg van John Stegeman met 1-0.
Het vertrouwen van Go Ahead Eagles had afgelopen maandag een flinke deuk opgelopen. Tenminste dat was de conclusie van de meeste ‘kenners,’ na afloop van de 5-1 nederlaag bij Jong PSV. De ploeg oogde als los zand en trainer Stegeman riep vooral op tot het blijven van een team.
De oproep van Stegeman had in de thuiswedstrijd tegen Helmond Sport effect. De ploeg speelde in het eerste half uur nadrukkelijk vooruit en probeerde van alles om de muur van de bezoekers te slechten. Jeff Stans was na zes minuten dichtbij de openingstreffer maar hij zag zijn schot uit het doel geranseld worden door Van Gassel. De rebound van Jaroslav Navratil werd door Meijers van de lijn gehaald.
Go Ahead Eagles bleef zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Na een dik kwartier schoot van Moorsel een meter over nadat de thuisploeg goed onder de druk van Helmond had uitgespeeld. Go Ahead Eagles bleef verder zorgvuldig spelen maar zag vaak de eindpass niet aankomen. Dat bleek wel noodzaak te zijn in een wedstijd, waarin de bezoekers, zich wederom massaal terug trokken.
Na ruim een half uur spleen kwam Go Ahead Eagles op 1-0. Een prima uitgespeelde aanval belandde via, de op nieuwe witte schoenen spelende, Thomas Verheydt bij Istvan Bakx die beheerst binnen schoot, 1-0. Een minuut later had Richard van der Venne de 2-0 op de voeten, echter stond doelman van Gassel een nieuwe treffer in de weg.
Na de rust leek de wedstrijd in eerste instantie voort te kabbelen. Wellicht doordat Go Ahead Eagles controle had en rustig bleef zoeken naar gaten in de verdediging. Vlak voor de klok op een uur stond had Bakx veel pech. Een uitstekende aanval zag hij wederom voor de doellijn worden weggehaald. Ook Lelieveld wist even later niet doeltreffend af te ronden omdat wederom doelman van Gassel een goed antwoord had op zijn schot.
Pas na 65 minuten gaf Helmond Sport een eerste teken van leven. Hobie Verhulst had een uitstekend antwoord op de een afstandspegel van de Braal. Het bleek direct een sein voor coach Alfen om wat aanvallender te gaan spelen. Go Ahead kreeg mede daardoor uitstekende mogelijkheden om tot een verdubbeling van de score te komen. Echter werd er wederom een bal van de lijn gehaald en was de eindpass vaak niet goed.
Helmond Sport was in de slotfase nog tot tweemaal toe dichtbij de gelijkmaker. Zeldenrust kreeg een bal, vanaf twee meter afstand, over en een scrimmage werd tot twee keer toe door doelman Verhulst verwerkt. Het werd dus nog even billen knijpen voor de ruim 7000 toeschouwers in de Adelaarshorst. Maar na twee verliesbeurten op rij heeft Go Ahead Eagles haar overwinning weer binnen.
Vanaf nu is het ook weer mogelijk om te stemmen op de eagle van het jaar!