Go Ahead Eagles is door het oog van de naald gekropen en heeft de kwartfinale van de KNVB-beker bereikt. Na een 1-1 eindstand, bracht de verlenging geen winnaar en wist Hobie Verhulst maar liefst drie strafschoppen te houden, om vervolgens zelf de winnende binnen te schieten!

Op Sportpark de Westmaat ontstond er een wedstrijd waar zowel IJsselmeervogels als Go Ahead niet konden overtuigen. Zonder de vertrokken Van der Venne en de geblesseerde Lieftink had Go Ahead het moeilijk in Spakenburg. Waar de thuisploeg voornamelijk inzakte, had de uitploeg moeite om het gaatje te vinden. Het tempo lag ook veels te laag om af en toe te verrassen. De eerste kans was wel voor de Deventer-ploeg; Alexander Bannink was aanvoerder Gilliano Justiana te vlug af, sneed naar binnen en kon van dichtbij binnen schieten. Zijn schot miste echter kracht en richting, waardoor keeper Stef Brummel makkelijk kon keren. Namens de ‘Vogels’ was het spits Robbert Olijfveld die een flinke kans kreeg, maar gelukkig schoot hij over.

Aangezien er voor de rest weinig gebeurde, was het hopen op een betere tweede helft. Daarin begon IJsselmeervogels een stuk beter. Nadat Verhulst redding bracht op een inzet van Ahmet El Azzouti, was Olijfveld er als de kippen bij om de bal tegen het net aan te werken. Toen captain Jeroen Veldmate ook nog eens geblesseerd uitviel, leek het drama helemaal compleet. IJsselmeervogels ging nog meer achteruit voetballen en Go Ahead had meer en meer moeite om er doorheen te komen.

En als het voetballend niet lukt, proberen we het gewoon van afstand, zal Gino Bosz gedacht hebben. Van een meter of dertig schoot hij de bal kiezelhard in en verschalkte hij de kleine keeper Brummel. Beide ploegen kregen nog kansen, maar onder andere Zakaria Eddahchouri wist het net niet meer te vinden.

Omdat er in de verlenging niet veel gebeurde, op een schot van Maarten Pouwels op de paal na, moesten er strafschoppen aan te pas komen. Waar de eerste vijf strafschoppen raak werden geschoten, stopte Brummel die van Maël Corboz. Omdat Verhulst de strafschop van Maikel de Harder stopte, ging het nog even verder. Toen Verhulst opnieuw redde, was het aan Maarten Pouwels de eer om de winnende binnen te schieten; zijn penalty ging echter over én naast. Toen de keeper van ‘Kowet’ vervolgens voor de derde keer een penal keerde, schoot hij zelf de winnende erin.

Een matig Go Ahead Eagles is wel door en mag zich opmaken voor de kwartfinale. Daarin treffen zij FC Utrecht, in de eigen Adelaarshorst. Deze wedstrijd zal gespeeld worden in de tweede week van februari.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl