GA Eagles heeft benauwde momenten overleefd in de wedstrijd tegen Jong AZ. Voetballend overtuigde de ploeg van Vlemmings allerminst maar gewonnen werd er wel weer, 2-1.

Zonder de geblesseerde aanvoerder Xandro Schenk kwam GA Eagles in het eerste bedrijf eigenlijk niet op gang. De ploeg van trainer Vlemmings heeft nog altijd problemen in het 1-4-4-2 systeem waarin het al vanaf het begin van dit seizoen acteert. Zeker tegen ploegen die zich terugtrekken en de ruimtes klein maken heeft GA Eagles het ontzettend moeilijk. De ploeg lijkt te weinig ruimte te gebruiken en mist ook creativiteit om het tegenstanders lastig te maken.

Ook tegen Jong AZ was al het bovenstaande weer van toepassing. Pas na een kwartier kreeg GA Eagles een dikke kans. Tim Hölscher zag zijn schot tot tweemaal toe geblokt worden en vervolgens kreeg ook Pieter Langedijk de bal in twee instanties niet tegen de touwen.

Dit zijn momenten waarop GA Eagles het zichzelf makkelijker zou kunnen maken. Maar als dat dan niet gebeurd, zoals in deze wedstrijd tegen Jong AZ, wordt het spel een stuk stroperiger. Het bij tijd en wijle wanhopige geschuif achterin speelde Jong AZ in de kaart. Het eerste speldenprikje van de bezoekers was halverwege de eerste helft. Fred Friday werd door Bel Hassani voor Sonny Stevens gezet maar de doelman was attenter dan de spits.

Vervolgens was de koek op voor de eerste helft. Zo leek het tenminste. Tot Friday plots vrij opdook voor Stevens na een pass van Jacobs. De spits was nu wel doeltreffend, 0-1.

Direct na rust bracht Vlemmings, Leon de Kogel in het veld. De thuisploeg trok ten aanval en liet tien aardige minuten zien. Langedijk was dichtbij de gelijkmaker met een goede vrijetrap. Maar Hendriks had de gelijkmaker op de schoen. De rebound die ontstond uit de vrijetrap van Langedijk werd gemist door de topscorer van GA Eagles.

Niet veel later leek Tim Hölscher de 1-1 op het scorebord te zetten. Echter werd hij door doelman Olij gestopt in een één tegen één situatie.

De storm die door GA Eagles werd aangewakkert leek alweer te gaan liggen. En net op het moment dat het publiek weer achterover was gaan zitten kon het opstaan om te juichen. Met nog twintig minuten op de klok schoot Langedijk de gelijkmaker tegen de touwen. Dat deed de buitenspeler vanuit een volley. En alsof GA Eagles het geluk aan haar zijde had stond er vier minuten later zelfs een voorsprong op het scorebord. Een lange inworp van Corbin-Ong werd door de Kogel verlengd en door Sam Hendriks tegen de touwen geschoten, 2-1.

Dat GA Eagles zowel aan de bal als verdedigend nog veel wisselvalligheid laat zien dit seizoen, bleek in de slotfase. In de laatste acht minuten was Jong AZ nog twee keer heel dichtbij de gelijkmaker. Dos Santos dook na een steekpass alleen voor Stevens op. De doelman wist te redden en in de rebound schoot de spits de bal op de onderkant van de lat. In deze situatie was de verdediging van de Deventer formatie in geen velden of wegen te bekennen.

In de drie minuten extra tijd kreeg Jong AZ nog een dot van een kans op de 2-2. Dit keer was het Jacobs die alleen voor Stevens faalde. Hij schoot de bal van vijf meter net over het doel. Daardoor had de ploeg van Vlemmings al het geluk aan haar zijde en mag het de handen dicht knijpen met met drie punten. Voetballend zal het stukken beter moeten om de serie die GA Eagles aan het maken is, in stand te houden.