Zondagmiddag won Go Ahead Eagles, door een late benutte strafschop, met 1-2 in Arnhem. Een goede overwinning van het collectief met één van de uitblinkers, Luuk Brouwers, als dolgelukkige matchwinnaar.

Vitesse startte niet met de allersterkste opstelling, coach Letsch moest schuiven met zijn basisspelers na de verrassende overwinning afgelopen donderdag op Tottenham. Het zat de thuisploeg in eerste instantie wel mee, Jay Idzes maakte een domme hands fout binnen de elfmeter en de VAR ‘floot’ scheidsrechter Higler dan ook terug om alsnog een elfmeter toe te kennen aan Vitesse. Deze werd onberispelijk binnengeschoten door huurling Openda.

De twintig minuten die volgden waren voor de ploeg van Van Wonderen minuten van omzetten, teleurstelling verwerken en aanpassen aan de veelzijdige speelwijze van de thuisclub. Luuk Brouwers zocht tussentijds nog naar Cordona, echter was zijn steekpass te hard. Aansluitend ging diezelfde Brouwers wat dieper spelen en vond de Deventerformatie meer de ruimte om onder de druk van de Arnhemmers uit te komen.

Na een goede parade van Hahn kreeg GA Eagles enkele dikke kansen op de gelijkmaker. Oratmangoen leverde een afgemeten voorzet op spits Cardona, echter ontbreekt het bij de Spanjaard nog steeds aan die absolute scherpte om eindelijk eens doeltreffend te zijn. Cordoba was in de rebound te wild, dit tot frustratie van middenvelder Brouwers die er beter voor stond.

Na een weifelende ingreep van de Vitesse sluitpost kregen Kuipers en Rommens nog schietkansen, echter strandde de inzetten in een woud van benen zodat beide ploegen richting de thee gingen met die vroeg verkregen 1-0 voorsprong van de thuisclub. Die was, na het oponthoud, enorm dichtbij de tweede treffer; Idzes liet zich kinderlijk eenvoudig verrassen door Darfalou, echter mikte de Algerijn op het aluminium naast Hahn.

GA Eagles beleef tactisch sterk staan en enorm gretig, iets waar Vitesse niet mee om wist te gaan en steeds slordiger werd. Dat strafte Cordoba dan ook direct af in de 54ste minuut. Eerst pikte hij het speeltuig van de voeten van Bero, waarna Brouwers hem uitstekende bediende in een 1-2 actie. De Bask, toch al goed voor drie treffers tot dat moment, punterde de bal slim achter doelman Schubert voor de verdiende gelijkmaker.

Terwijl men bij Vitesse genoegen leek te nemen met dat ene punt, bleef de formatie uit de Koekstad gaan tot het gaatje. Sloper op het middenveld Lucassen oogde onvermoeibaar, evenals zijn aanvoerder Kuipers. De linksachter had nog een enorme rush in huis enkele minuten voor het sluiten van de markt. Uitmuntend werd hij bediend en Kuipers stoof op doelman Schubert af die veel te gretig en volledig onnadenkend het duel in ging. Kuipers draaide zijn lijf naar de instormende sluitpost en verkreeg daar vakkundig een elfmeter mee.

Die strafschop werd hard binnen gejaagd voor een euforisch moment. Brouwers mocht de winnende op zijn naam schrijven en een goede wedstrijd daarmee onderstrepen. Hij was ook erg tevreden over zijn eigen optreden, zoals meer collega’s van hem dat mochten zijn. Die vierden na afloop dan ook een verdiend feestje vol het uitgelaten uitvak waar bijna 600 meegereisde fans de ploeg fêteerde.

Van Wonderen sprak na afloop van bonuspunten, zeker in een periode waarin meer mede concurrenten plots punten pakken in deze fase van de competitie. Soldaat van de ploeg Lucassen was extra trots, zeker omdat hij elf jaar voor Vitessen heeft gespeeld. Gekscherend riep hij zelfs: “Als ze nu geen spijt hebben, weet ik het ook niet meer.” Matchwinner Kuipers spinde tevreden over de overwinning van het collectief.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl