Het sportief uitermate succesvolle jaar 2021 eindigde voor Go Ahead Eagles met een 2-0 nederlaag bij koploper PSV. De ploeg van Kees van Wonderen moest zich in een 1-5-3-2 formatie beperken tot verdedigen maar wist, na een vroege achterstand, al snel dat een stunt in het Philips Stadion teveel gevraagd was.

Aan het einde van het jaar is het de tijd om terug te blikken. Die zomerse avond in Rotterdam komt dan altijd nog even terug. Na een 0-1 overwinning op Excelsior bleek de 0-0 bij Graafschap – Helmond Sport voldoende voor promotie naar de Eredivisie.

In die Eredivisie is Go Ahead Eagles uit de startblokken geschoten. De laatste weken, sinds het ingaan van de lockdown en het verdwijnen van publiek uit het stadion, ging het moeizamer. Toch mag gesteld worden dat de ploeg van Kees van Wonderen uitstekend presteert. Meest opvallende is daarbij dat er een punt werd gepakt in Amsterdam en ook de thuiswedstrijden tegen Heracles en Fortuna Sittard. Al met al brengt het de ploeg op 21 punten en daarmee aan de bovenkant van het rechterrijtje.

Een stunt in Eindhoven zat er na acht minuten al niet meer in. Toen was rechtsback Mwene drie spelers van Go Ahead Eagles voorbij gedribbeld en met een vlammend schot liet hij Warner Hahn kansloos. De paarse brigade weerde zich kranig in verdedigend opzicht maar moest kansen voor Götze, Gakpo en twee keer Vertessen toestaan. Het geluk voor Go Ahead Eagles bleek de matige afwerking van PSV waardoor de schade voor rust beperkt bleef tot 1-0.

Na de pauze kreeg van Wonderen zijn ploeg niet verder vooruit. Helemaal niet meer toen Joris Kramer met een directe rode kaart naar de kant mocht. Hij tackelde Yorbe Vertessen en ontnam de rappe Belg daarmee een directe scoringskans. Scheidsrechter Higler had echter de VAR nodig om tot de beslissing van een rode kaart te komen.

Ruim tien minuten voor tijd liet Bas Kuipers zich makkelijk aftroeven door invaller Romero die vervolgens een assist op Gody Gakpo achter zijn naam kon zetten. Dat Go Ahead Eagles met een 2-0 nederlaag van het veld ging had het echter aan Mauro JR te danken, de linksback schoot oog in oog met Warner Hahn keihard op de lat.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl