Onder stormachtige omstandigheden deed de wind soms gekke dingen met de bal, met een bizar doelpunt in de slotminuten tot gevolg: Go Ahead Eagles zit ik de hoek waar de klappen vallen.

De stadionspeaker dreunde voorafgaand alle namen  monotoon op van het wedstrijdformulier, maar bij de naam van de topscorer van de Jupiler League stopte hij even en voegde dapper toe: “Die man heeft een hard schot…”.

HARD WERKEND
Veertig minuten later klonk het geluid van aluminium, dat typische doffe geluid van een speeltuig dat de lat raakt. Even daarvoor had Leon de Kogel zich achter de bal genesteld die op 16,5 meter van dat doel lag. Via de kruising stoof de vrije trap naast. Het was een beloning geweest voor het sterk verbeterde spel van de Deventer ploeg. Geconcentreerd en hard werkend zette het Volendam vast, echter zonder zelf al te veel kansen te creëren.

OMSTANDIGHEDEN
Het ontbrak hem aan de goed eindpass, zeker niet aan werklust. Het was een duidelijk beeld van het duel onder de stormachtige omstandigheden: Twee ploegen die ploeterden met zichzelf en de omstandigheden. Het publiek had massaal verstek laten gaat, een kleine 1100 toeschouwers aanschouwden de subtopper van de eerste divisie. Met daarbij ook ruim 50 dappere Deventenaren. Die zagen ook een Volendam dat maar één echte kans kreeg, Jack Tuyp zijn inzet werd vakkundig gekeerd door zijn dorpsgenoot.

TEAMPRESTATIE
De Volendammer in Deventerse dienst was wel wat wind gewend in het stadion van Volendam waar hij heel wat seizoenen sleet. Hij was te spreken over de teamprestatie en had niet verwacht dat er een winnaar uit zou komen: “Ik had niet het idee dat zij een goal gingen maken”. Die treffer zou wel vallen in een duel wat eigenlijk geen winnaar mocht kennen. Jerry van Ewijk voelde het aankomen: “Omdat wij de lange bal speelden, werden zij gevaarlijk”.

ZWABBERBAL
Een onoplettendheid in de slotminuten zorgde voor een corner tegen: “We hadden die bal eerder weg moeten koppen en dan geen corner tegenkrijgen”, aldus sluitpost Zwarthoed na het duel. Die corner volgde wel en een zwabberbal werd binnengelopen tot grote opluchting van de enkele supporters die waren blijven zitten tot het einde. Daarmee kende het duel, tegen alle verhoudingen in, een winnaar in Volendam.

AANKNOPINGSPUNTEN
Toch zag Demmers wel aanknopingspunten na de nipt verloren wedstrijd: “We hebben bij vlagen goed gespeeld, zeker de eerste helft, echter te weinig de vrije man gezocht als afgesproken”. Daarmee doelde de trainer op de middenvelders Duits en Daemen die met loopacties Van Ewijk vrij had moeten spelen. De Arnhemmer mocht op de nummer 10 positie starten: “Dat licht me wel goed, daar ben ik ook op gehaald”, aldus van Ewijk.

PROGRESSIE
Het vertoonde spel in Volendam geeft de Deventer burger weer moed, het licht aan het einde van de tunnel is in ieder geval weer zichtbaar. De progressie zit met name in de strijdlust die de ploeg maandagavond toonde. Met iets meer overtuiging en de juiste eindpass kan dit Kowet weer snel meedoen om de bovenste plekken.

Met dank aan Erik van Luttikhuizen