De vijfde nederlaag op rij, gisterenmiddag in Heerenveen, is voor Go Ahead Eagles een smetje op prachtig seizoen. Sinds dat de club zijn doelstelling had bereikt; veiligstellen lijfsbehoud, zijn er louter matige prestaties geleverd met als resultaat een teleurstellend slot van het verder prachtige seizoen.

Coach Kees van Wonderen is er ook heel open over en geeft aan dat hij het niet heeft kunnen ombuigen: “Dit wil je eigenlijk niet, maar ik snap het wel…”, beaamde de vertrekkende oefenmeester nog na afloop in het Abe Lenstra stadion. Daar werd zijn ploeg de eerste helft behoorlijk ‘te kakken’ gezet.

De thuisclub Heerenveen startte gretig gesteund door een enthousiaste aanhang. Daar is een teleurstellend seizoen gekanteld en hebben de Friezen de weg naar het stadion toch weer teruggevonden. En dat werd beloond: Heerenveen zette hoog druk, hield de ruimtes klein en was veel gretiger in de duels. Daarmee werd de equipe van Van Wonderen op alle fronten afgetroefd.

Een gelukje voor de ruim 500 meegereisde fans uit Deventer was dat het halverwege slechts 1-0 stond. De nerveus keepende Noppert veroorzaakte wat kansen voor de thuisploeg, maar hield in zijn laatste duel voor Kowet ook zijn ploeg in het duel. In een één op één situatie bleef hij de sterkere ten opzichte van spits Sarr.

Ruim twintig minuten later was hij kansloos op een perfect uitgespeelde aanval. Deze werd ingeleid door de blunderende Joris Kramer die het speeltuig eenvoudig inleverde aan de tegenstander. Centraal werd de voorzet van rechts keurig teruggelegd op spits Van Hooydonk. Deze kopte via de grond bekwaam binnen en liet toekomstig ploeggenoot Noppert kansloos. Slechts eenmaal kwam GA Eagles in het strafschopgebied van Mulder, echter twijfelde Lidberg zo lang dat deze enorme kans slechts een schotpoging werd welke eenvoudig geblokt kon worden.

Na de thee begon Linthorst als defensieve middenvelder waardoor Brouwers zich meer voetballend kon melden op het middenveld. Dit zorgde voor meer balbezit en af en toe een bezoek aan het vijandelijke doelgebied. Echter net toen de Deventer-club zich nadrukkelijker meldde in het duel, werd de omschakeling koelbloedig afgerond. Linthorst werd op snelheid geklopt door Haye, die over de rechterflank een sprint van ruim 70 meter bekroonde met een voorzet op maat. Daar koos Van Hooydonk uitstekend positie en troefde het centrale duo af met een geplaatste kopstoot in de verre hoek.

De toekomstig Heerenveen sluitpost Andries Noppert werd daarna wel erg overmoedig wat door invaller Musaba eenvoudig werd afgestraft tot de 3-0. Daarmee kon Heerenveen feestend de play-offs ingaan, hetgeen ook voor GA Eagles al vijf duels op rij in het verschiet lag. Nu wachtte louter nog een feestende Brink en de boarding-tickets voor de geplande vakanties.

Maar de aimabele Van Wonderen zag zijn uitgesproken wens nog in vervulling komen. De 37-jarige Jacob Mulenga had eerder al aangegeven te stoppen met zijn imposante carrière en Van Wonderen had in de laatste duels wel een invalbeurt voor de sympathieke Zambiaan in petto. Dit met de hoop op een eervolle treffer, hetgeen zondag gebeurde in de slotminuten. Mulenga schoof koelbloedig één van de rommelige aanvallen binnen en nam geëmotioneerd afscheid met een welverdiende publiekswissel.

Daarmee zat het voetbalseizoen er bijna op, er wachtte nog een overvolle Brink waar de promotie en lijfsbehoud gevierd kon worden. Een uitgesteld feestje na de Corona-periode waarin GA Eagles een prestatie van jewelste neerzette door tweede te eindigen in de eerste divisie. Om aansluitend iedere keer de degradatiezone te ontlopen. Want iedere keer als het spannend dreigde te worden, pakte Van Wonderen met zijn selectie weer punten en kon daardoor altijd de degradatiedruk ontlopen.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl