Zaterdagavond won een gretig Go Ahead Eagles met 3-0 van Excelsior. Voor de zieke Hans de Koning het meest ideale medicijn

Het was Sander Duits die de score opende in de Adelaarshorst. Hij verscheen slim bij de eerste paal waar hij de bal via de grond in de verre hoek knikte: “Ik had eerst helemaal niet door dat ie er in zat, toen hoorde in de supporters juichen en dacht ik: Het zal wel goed zitten”, aldus Duits zelf die daarmee zijn derde treffer in acht duels optekende.

Excelsior ‘prikte’ wel eens terug onder meer via Pantić maar de thuisclub scoorde wederom. Scheidsrechter van de Graaf had hierbij een grote rol toen hij een actie van Groenbast niet zag als een overtreding. Bytyqi nam vlot het speeltuig mee en ‘danste’ door het strafschopgebied. Matteij toucheerde de Kosovaar iets en de leidsman gaf een strafschop voor dit lichte vergrijp.

De gretige Sam Hendriks  schoorde gedecideerd binnen voor de 2-0. Daarmee werd het verschil op het veld onderstreept. Kowet won zijn duels, had overwicht op het middenveld en degradeerde Excelsior tot een matte en onzekere ploeg. Na de rust speelden de ‘Kralingers’ met wat meer tempo en overtuiging. De Deventerploeg liet het toe en gokte op de omschakeling.

Na een klein uur spelen kreeg Chelsea-huurling Pantić een tweede gele kaart voor een nare overtreding op Bytyqi. Maar Excelsior bleef toch de kansen krijgen veelal via de watervlugge Ondaan. Zwarthoed moest enkele malen handelend ingrijpen. Halverwege de tweede helft flitste Wolters weer eens over de linkerflank. Na drie man te hebben gepasseerd kwam de Ondaan aangestormd.

Wolters wachtte keurig voor de ‘sneltrein’, die in het voorbijglijden de bal met de hand meenam. Ook de tweede strafschop werd overtuigend binnengeschoten: “Ik zag de keeper in mijn aanloop al iets leunen en wist dat hij er in zou gaan”, aldus de zelfverzekerde Hendriks. De Amsterdammer deed daarmee wat De Kogel lang naliet, scoren.

Daarmee haalde Go Ahead Eagles een belangrijke driepunter: “Onder de druk van het moeten hebben ze getoond écht te willen winnen wat deze groep gedaan heeft met lef en energie”, spinde De Koning tevreden na afloop. Hij geeft de groep drie dagen vrijaf en zichzelf ook om het medicijn, dat winst heet, op zich in te laten werken.

Hans de Koning: “Als je elf keer thuis wint blijf je in de eredivisie.”

Sam Hendriks: “Als het publiek zo tekeer gaat vind ik het moeilijk me in te houden.”

Sander Duits: “Ik had eerst helemaal niet door dat ie er in zat, toen hoorde in de supporters juichen en dacht ik: Het zal wel goed zitten.”

Voor de wedstrijd kreeg het Sfeerteam ADHD namens de Eredivisie nog de gewonnen cheque van € 15000 uitgereikt door Chris David en Edwin Lugt