Na vier gelijke spelen op rij is het Go Ahead Eagles eindelijk weer gelukt om te winnen. Tegen het jonge en onervaren FC Volendam was Kowet de betere ploeg. Het won verdiend met 3-0.

Go Ahead Eagles begon furieus aan de wedstrijd, wat al na dertig seconden een kans opleverde. Návratil gaf de bal voor, waar Ngombo goed voor zijn man kwam. Zijn schot werd geblokt en resulteerde in een hoekschop. Volendam kwam er in de eerste tien minuten niet aan te pas. Vroeg storen zorgde ervoor dat de uitploeg niet onder de druk uit kwam. Van der Venne ontving geheel vrijstaand de bal op rand 16, zag Ngombo er nog beter voor staan, maar speelde de bal te scherp. Volendam kwam niet verder dan twee schoten, die allebei via een Eagles-been naast de goal rolden.

Na ruim een kwart wedstrijd opnieuw een hoekschop voor de rood-gelen. Elmo Lieftink torende boven alles en iedereen uit en kopte de bal knap in de verre hoek. Met de verdiende 1-0 voorsprong begon Go Ahead, dat na de felle opening wat inzakte, weer beter te spelen. Lieftink en Van der Venne hadden er zin in en werkten zich een ongeluk. De eerst genoemde speler wist de Ossenaar te bereiken en vanaf een meter of twintig volleerde hij de bal rakelings naast. Volendam voetbalde voor rust niet slecht, maar kwam maar niet tot kansen. Gino Bosz speelde, bij afwezigheid van de geschorste Maël Corboz, op het middenveld en kreeg op slag van rust nog een gigantische kans. Vanaf een meter of zes schoot hij rakelings over.

Met een verdiende 1-0 voorsprong gingen beide teams de kleedkamers in. Na rust wisselde Volendam: de sterk spelende Eerdhuijzen werd eruit gehaald. Dat kwam Go Ahead goed uit. Binnen zes minuten werd de voorsprong uitgebreid naar 3-0. De zonder zelfvertrouwen spelende Návratil gaf de bal heerlijk voor bij de eerste paal. De lange Ngombo kwam uitstekend voor zijn man en schampte de bal richting de tweede paal.

Goed druk zetten van Martijn Berden zorgde voor de derde goal. Keeper Bakker speelde een verdediger in binnen de eigen zestien. Berden zag dit aankomen en zette de sprint in. Met zijn snelheid zat hij direct in de rug van Vlak, die schrok en omviel. Berden had even ruzie met de bal, wist de bal toch mee te krijgen en beloonde zichzelf door oog in oog met de keeper raak te schieten.

Volendam leek teneergeslagen, maar waar het voor rust bijna niks creëerde, moesten de twee grootste kansen nog komen. Linksback Van de Ven mocht wel heel ver komen en op de achterlijn legde hij de bal in het 5-meter gebied. Een ware scrimmage volgde, waarna Johnson de bal over schoot. Tien minuutjes later volgde een diepe bal op spits Duin, die knap Verhulst omspeelde maar ook de bal over de achterlijn liep. Vlak daarvoor moest Verhulst echt optreden. Een afstandsschot leek ruim naast te gaan, maar door het been van Beukema ging de bal richting de kruising. De zweefduik die volgde was van gigantische klasse.

De wedstrijd bloedde de laatste twintig minuten een beetje dood. Kansen kreeg Go Ahead wel, maar Van der Venne, Ngombo en Edqvist kregen de bal er niet in. Boyd Lucassen mocht zijn officiële debuut nog maken, maar meer gebeurde er niet. Op de 3-0 overwinning op Volendam is niks aan te merken. De meest gelukkige man zal Hobie Verhulst zijn, die eindelijk weer eens zijn doel heeft schoon gehouden.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl