Daarnaast staat de Supportersvereniging in nauw contact met de club om te kijken waar we kunnen bijspringen en kunnen meedenken.

Statement competitiebestuur betaald voetbal:

Betaald voetbal roept op tot eenduidige naleving handelingskader voetbalgemeenten
Het competitiebestuur betaald voetbal (KNVB, Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie) vindt dat in principe bij elke wedstrijd de aanhang van beide clubs aanwezig moeten kunnen zijn. Dat maakt de sfeer in de stadions en hoort bij het betaald voetbal. De clubs, het OM, politie, burgemeester en de supporterscoördinatoren werken hiervoor nauw samen en het overgrote merendeel van de wedstrijden verloopt zonder ordeverstoringen.

Helaas gaat het niet altijd goed. Begin 2023 is daarom een gemeentelijk handelingskader Voetbal & Veiligheid opgesteld en gepresenteerd door alle voetbalburgemeesters samen. Dit handelingskader biedt richtlijnen voor de voorbereiding op wedstrijden en de aanpak na ordeverstoringen, zodat duidelijk en voorspelbaar is welke maatregelen er genomen kunnen worden als het toch mis gaat. Daarmee moet het zorgen voor een uniforme lijn in de aanpak.

Het competitiebestuur betaald voetbal roept alle voetbalburgemeesters op om het onderling afgesproken handelingskader eenduidig te gebruiken. Op basis van eerdere ongeregeldheden mag een voetbalgemeente volgens het handelingskader supporters van een bezoekende club het volgende seizoen weren. Ook een voetbalgemeente waar deze supporters een paar weken later heen gaan, heeft de mogelijkheid ze te weigeren. Enkele gemeentes besloten recent echter om na misdragingen van een bezoekende supportersgroep dit seizoen helemaal geen uitsupporters meer toe te laten. Deze maatregel past niet in het handelingskader.

Supporters van de ene club kunnen niet de dupe worden van het gedrag van supporters van een andere club. Eenduidig handelen is belangrijk. Om hiertoe te komen en duidelijkheid te bieden aan supporters en clubs, wil het competitiebestuur betaald voetbal graag op korte termijn in gesprek met de burgemeesters van de voetbalgemeenten, om in gezamenlijkheid tot de juiste oplossingen te komen.