Door het in zwaar weer verkerende HFC Haarlem in een uitverkochte Adelaarshorst met 3-2 te verslaan heeft Go Ahead Eagles de koppositie van de Jupiler League overgenomen van Cambuur Leeuwarden, dat thuis tegen Excelsior zijn eerste nederlaag van het seizoen leed. Na de wervelende show van vorige week tegen Volendam kwam deze zege echter uiterst moeilijk tot stand. Het moedige Haarlem nam al na 7 minuten brutaal de leiding via Kousemaker die een penalty  in de rebound wist binnen te schieten. De anders zo betrouwbare verdedigingslinie liet hierbij zien vanavond niet in een grootse vorm te verkeren. Gedurende het verdere verloop van de eerste helft wist de ploeg maar moeilijk los te komen van de povere start. Weliswaar werden er wel mogelijkheden gecreëerd maar daarentegen liet ook Haarlem van zich spreken. In de extra tijd kreeg het massaal opgekomen publiek eindelijk hoop op een goed resultaat toen Reza Ghoochannejhad eveneens een penalty wist te benutten, 1-1.

Na rust kwam HFC Haarlem echter opnieuw op voorsprong en weer was het Kousemaker die na slecht uitverdedigen vrij mocht inschieten, 1-2.  Wat volgde was een zinderend duel met kansen voor beide ploegen. In de 68ste bekroonde Patrick Gerritsen al na enkele seconden zijn rentree door droog de 2-2 binnen te schieten. Met in het achterhoofd de wetenschap dat Cambuur inmiddels had verloren ging het publiek er nog eens goed voor zitten en werd vol de jacht op de winst ingezet. Met een ware kopie van zijn droomgoal van vorige week stelde Halil Colak in de 83ste minuut de zege veilig. Een fantastisch schot vanaf zeker 35 meter verdween over de kansloze Haarlem sluitpost in het doel. Tot in de slotseconde bleef het ongekend spannend maar werd de zege niet meer uit handen gegeven.
 Zo bleek het maar weer eens dat het altijd lastig is een galavoorstelling een passend vervolg te geven. Hoe dan ook, winst in een matige wedstrijd levert ook drie punten op en brengt ons weer terug aan de kop van de ranglijst. Trekjes van een kampioensploeg misschien?

Go Ahead Eagles – HFC Haarlem 3-2

0-1 Kousemaker (7)

1-1 Ghoochannejhad (45/pen)

1-2 Kousemaker (55)

2-2 Gerritsen (68)

3-2 Colak (82)

Geel: Akerboom, Maruanaya, Pasveer, Karreman, Berck Beelenkamp

GA Eagles: Pasveer, Droste, Bus, Maruanaya, Vosselman, Hollart, Arkivuo (Gerritsen/67) Kieftenbeld (Van Leeuwen/59), Ghoochannejhad, Post, Colak.

Haarlem: V. Duin, Berck Beelenkamp, Akerboom, Mac Intosh, Karreman, Nieuwenburg (Ten Heuvel/84), V.d. Broek, Kousemaker, Manucharyan, Overtoom (Bachdim/78), De Graaff.

Stem hier op uw man of the match.