Op vrijdag 18 september 2020 is het standbeeld onthuld van de Leeuw van Deventer, Leo Halle. De handeling is verricht door drie andere helden van Kowet, Dick Schneider, Gerrit Niehaus en Wietse Veenstra. Meer dan manshoog kijkt Leo vanaf zijn sokkel voor de ingang van de Adelaarshorst uit over de Hof van Colmschate, de straat waar hij jaren gewoond heeft.

De Deventer kunstenaar Karoly Szekeres heeft een jonge Halle gebeeldhouwd, toen hij nog een groot deel van zijn imposante carrière voor zich had. Die carrière leidde tot zo’n 450 wedstrijden in het eerste, tot twee landskampioenschappen en tot zeventien ‘caps’ in het Nederlands elftal. Het beeld maakt duidelijk dat alles groot was aan Leo Halle: zijn faam en moed, zijn handen en zijn kwaliteiten als keeper. Voor zijn medespelers en zijn fans was hij echter een eenvoudige, joviale, goedmoedige man, een voetbalkameraad, een Go-Aheadman zonder pretenties.

De werkgroep ‘Een Beeld voor Leo’ is zo’n vier jaar actief geweest om de financiën bijeen te brengen. Uiteindelijk is het benodigde bedrag bijeengebracht. Er zijn voetbalavonden georganiseerd, presentaties gehouden in bejaardentehuizen, voor Deventer Verhaal, voor de sponsoren van de club en het MKB in Deventer. Er waren acties tijdens wedstrijdavonden, de werkgroep stond op de Deventer boekenmarkt en tijdens de opendagen waren er verlotingen. Een aantal fondsen zijn aangeschreven en vele sponsoren hebben financieel of in natura aan de realisatie bijgedragen. Vele honderden supporters hebben een bijdrage overgemaakt of wisten de collectebus van de werkgroep te vinden. Met recht kan dan ook gezegd worden dat het de vele supporters zijn geweest die bijgedragen hebben aan de totstandkoming van het beeld: bedrijven en instellingen, fondsen, ondernemers en winkeliers en tal van fans die de actie sympathiek vinden en soms zelfs Leo nog hebben zien voetballen of trainen.

Leo Halle was chauffeur bij de Coöperatie Ons Belang. En als hij in zijn vrachtwagen langs reed dan werd hij gegroet door schoolkinderen, straatjongens en alle andere fans van Kowet. Zoals Leo destijds publiek bezit geworden was, zo willen de leden van de werkgroep dat ook het beeld publiek bezit wordt. Daarom staat het bronzen beeld niet achter de voetbalmuur en het hek op het supportersplein, maar voor de poort in de publieke ruimte. Het beeld is van de buurt, van de gemeenschap, van de Deventenaren. Kinderen moeten jassen neer kunnen leggen op de sokkel om rond het beeld te gaan voetballen, precies zoals Dick Schneider en Adrie Steenbergen andere helden van de club, dat destijds deden.

Het Beeld was er niet gekomen zonder de bijdragen van de Gemeente Deventer, BPD (sponsor van de sokkel), Mr. N. Bolkesteinfonds, Karel Lassche Vastgoed, Willy Wientjes, Hans de Vroome, Deventer Steenhouwerij en alle bijdragen van de andere fans. Maar zeker ook niet zonder de steun op alle vlakken door de Supportersvereniging Go Ahead Eagles.

Bekijk hieronder een video over het plaatsen en onthullen van het beeld.