Een heerlijke overwinning in de Grolsch Veste is het resultaat van het bekerduel tussen FC Twente en Go Ahead Eagles. Voor rust was de Deventer ploeg vaak de betere, na rust kwam kwam FC Twente terug tot 2-2 en zag het er even uit dat de Tukkers zouden doorpakken. Go Ahead Eagles bleef echter voetballen en won uiteindelijk met 2-5!

De Deventenaren begonnen fel aan het duel in Enschede. Al naar vier minuten nam Corboz een vrije trap, die doorgekopt werd, waardoor Joël Drommel direct moest optreden. Net daarna omspeelde Adrian Edqvist directe tegenstander Julio Pleguezedo, maar werd het niet meer dan een hoekschop. Na negen minuten kwam Kowet dan toch op 0-1; Elso Brito ging een één-tweetje aan met Edqvist, gaf de bal voor en daar kwam Antoine Rabillard goed voor zijn man om in de korte hoek binnen te tikken.

Nog geen vijf minuten later stond het al 0-2. De snelle Edqvist werd de diepte ingestuurd en naar de grond getrokken door Peet Bijen. Scheidsrechter Jeroen Manschot kon niet anders dan naar de stip wijzen en Jeroen Veldmate wist de bal kiezelhard in de linkerhoek te schieten. Het eerste wapenfeit van FC Twente kwam pas na twintig minuten. Reservekeeper Jay Gorter redde prachtig op een kopbal van Aitor. Gorter mag de bekerwedstrijden keepen en daarin een uitstekende indruk achterlaat.

Een minuut na deze kans was Jaroslav Navrátil slim om over de bal heen te stappen na een pass van Lieftink. Brito kon de bal zo meenemen en voorgeven. Achterin de zestien stond Richard van der Venne, die de bal kiezelhard, maar rakelings over schoot. Vervolgens kon FC Twente twee keer vogelvrij inkoppen uit hoekschoppen, waar de één op de lat uiteen spatte, ging de ander rakeling naast. Deze waarschuwingen waren voor Kowet niet genoeg, want vlak hierna kreeg ook FC Twente een strafschop. Spits Emil Berggreen kopte de bal op de hand van Jeroen Veldmate, waarna Aitor, Gorter kansloos liet en de 1-2 ruststand bepaalde.

De tweede helft begon tumultueus. Navrátil omspeelde zijn tegenstander, waarna hij onderuit werd gehaald. Waar iedereen aan een strafschop dacht, liet de warrig fluitende Manschot doorspelen, schakelde Twente razendsnel om en floot hij juist wel voor een vrije trap voor Twente toen er niks gebeurde. Uit die vrije trap kopte Peet Bijen de bal bij de tweede paal in, waar hij Gorter kansloos liet. FC Twente leek even door te drukken, maar kon vrijwel niks creëren.

Na een uur voetballen ging de Twentse storm liggen. Trainer Gonzalo Garcia wisselde aanvallend. Een ideaal moment voor Martijn Berden om toe te slaan. De invaller werd gevonden door Elmo Lieftink, waarna hij Pleguezuelo passeerde en de bal langs Drommel schoot. De gebode ruimtes voorin waren ideaal voor de snelle voorhoede spelers van Kowet. Eerst vond de uitgebroken Navrátil, Van der Venne, die in tegenstelling tot in de eerste helft, nu wel het net wist te vinden. Vervolgens was het opnieuw de beurt aan Rabillard; hij kon doorlopen op de keeper en schoot rustig en beheerst de bal in de verre hoek.

2-5 werd de eindstand. De rollen leken omgedraaid deze avond. Het onrustige FC Twente wist het volwassen spelende Go Ahead Eagles het maar tien minuten lastig te maken. Een dik verdiende overwinning, wat werd gevolgd met een feest tussen de spelers en de ruim 700 meegereisde supporters.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl