Go Ahead Eagles heeft net als vorig seizoen de IJsselderby op eredivisieniveau in zijn voordeel beslist. In Deventer werd het in een boeiend duel 3-2.

Spektakel in eerste helft

De overompelingstaktiek bleek vorig seizoen uiterst effectief tegen de provinciegenoten. Zwolle leek dus gewaarschuwd waardoor deze tactiek op voorhand niet zinvol leek. Toch schoot Go Ahead weer als een raket uit de startblokken en stond het binnen het kwartier op een 2-0 voorsprong. Lewis betaalde het vertrouwen van Booy eindelijk uit en was met een assist op Rijsdijk en een goal de man van de eerste helft.

Zwolle kon daar niet zo heel veel tegenover zetten. De aansluitingstreffer kwam dan ook uit de lucht vallen. Een droge knal van Stef Nijland verraste alles en iedereen inclusief Eric Cummins; 2-1. Een tegenvaller was het na een half uur uitvallen van middenvelder Sander Duits die een tik tegen de achilleshiel had gekregen.

De marge van twee doelpunten werd echter weer snel hersteld. Uit een dood spelmoment (hoekschop van Job) bleek Bart Vriends, onze topscorer, weer uiterst scherp met het hoofd; 3-1. Deze momenten beginnen een sterk wapen van de ploeg te worden.

Minder attractief

De tweede helft begon zonder wissels en was een stuk minder attractief. Al snel werd Lewis, uit voorzorg, vervangen door Reimerink, die een ongelukkige invalbeurt beleefde. Spanning bleef er des te meer, zeker toen Necid een kwartier voor de tijd de aansluitingstreffer op het bord bracht en de regen weer eens met bakken naar beneden kwam. Het Groningen-scenario bleef echter uit en met vereende krachten werd de overwinning niet meer uit handen gegeven en kon het feest in en rond de Adelaarshorst losbarsten.

Van een Zwolle-syndroom blijkt in de eredivisie geen sprake meer, althans in eigen huis. Nu ook maar eens de volle buit in Zwolle ophalen…

De zes punten uit de laatste twee duels geven de ploeg wat lucht (13e plaats) en kan met een gerust hart de Amsterdam Arena worden bezocht voor een lastige uitwedstrijd. Wie weet . . . de bal is en blijft rond.

GA Eagles – PEC Zwolle 3-2 (3-1)

Cummins; Vriends, Nieuwpoort, v.d. Linden; Wijnaldum; Duits (Lambooy/33); Turuc; Overgoor; Rijsdijk (Ten Den/84); Lewis (Reimerink/54); Kolder.

7. Rijsdijk 1-0; 14. Lewis 2-0; 20. Nijland 2-1; 36. Vriends 3-1; 75. Necid 3-2.

Geel; Nieuwpoort, Cummins (GAE), Lam, v. Hintum, Lukoki (PEC)

Toeschouwers. 7.907

Stem hier op uw man of the match

Interviews mogelijk gemaakt door Erik van Luttikhuizen