Go Ahead Eagles heeft woensdagavond verzuimd afstand te nemen van de onderste regionen. Waar de concurenten niet tot winst kwamen leek tegenstander RKC Waalwijk, ondanks hun prima winst op PSV, de te kloppen tegenstander.  De beide staartploegen bleven echter steken op 2-2.

Eerste helft

De opstelling bracht een verrassing. Godee mocht vanaf het begin spelen omdat Houtkoop zich ziek had gemeld. In de eerste helft was Go Ahead heer en meester. RKC wist, gesteund door 120 meegereisde eigen fans, geen enkele fatsoenlijke doelpoging te produceren. Nieuwkomer doelman Andersen werd dan ook niet beproefd. Zijn arbeid bleef beperkt tot enkele spelhervattingen waarin hij overigens wel zijn uitstekende traptechniek etaleerde.

Een prachtige vrije trap van Job van der Linden, ingeleid door de ijverige Godee, die zijn beste wedstrijd in het rood-geel tot nu toe speelde, bracht de verdiende voorsprong op het bord. Go Ahead verzuimde daarna om ruimer afstand te nemen, iets dat de ploeg in de spannende tweede helft zou gaan opbreken. De laatste tien minuten werd de bal vrij ideeenloos rondgespeeld; RKC stond erbij en keek er naar.

Tweede helft

RKC kwam met meer aanvallende bedoelingen uit de kleedkamer en werd daarmee dreigender. Veel kansen leverde dat niet op, maar het eerste schot op doel verdween wel gelijk in het net. Andersen was kansloos aangezien de bal door verdediger Schenk onbedoeld van richting werd veranderd. Aan het eind van de tweede helft draaide de thuisploeg de duimschroeven weer aan wat ook enkele mogelijkheden opleverde maar geen doelpunten.

Booy wisselde Antonia en bracht nieuwkomer Thomas Azevedo voor de tegenvallende Antonia, die weer ongelukkig was in zijn acties. De Belg wilde zich direct bewijzen in het veld. Het duurde echter tot de laatste minuut totdat de zeer verdiende 2-1 tot stand kwam. Opnieuw was het Schenk die scoorde toen de bal in de doelmond van RKC belandde na een hoekschop; 2-1.

De Adelaarshorst ontploft bijkans, maar de vreugde was van bijzonder korte duur. Direct vanaf de aftrap deponeerde RKC de bal in een wanhoopspoging in de zestien van Go Ahead. Romeo Castelen pikte het leder op en schoot hem in de draai snoeihard achter de kansloze Andersen. Een prachtig doelpunt zoals hij wel nooit meer zal maken. De hosannastemming in de Adelaarshorst sloeg om in diepe teleurstelling.

Hoewel de dertiende plaats op de ranglijst behouden bleef overheerste het gevoel dat het veroverde punt te weinig was geweest. Het hoger aangeslagen AZ, in goede vorm met winstpartij in Arnhem, komt zaterdagavond langs en dat is beslist een hele kluif. Andersen kan terugzien op een ongelukkig en vreemd debuut; aan de twee tegentreffers kon hij weinig doen en echte reddingen hoefde hij niet te verrichten.

Stem hier op uw man of the match

Go Ahead Eagles – RKC Waalwijk 2-2 (1-0)

24. Jop van der Linden 1-0
64. Damiano Schet 1-1
90. Xandro Schenk 2-1
90.+1 Romeo Castelen 2-2

Toeschouwers: 7619
Scheidsrechter: Eric Braamhaar
Gele kaart: Sander Duits (RKC Waalwijk)

Go Ahead Eagles: Stephan Andersen; Doke Schmidt, Bart Vriends, Jop van der Linden, Xandro Schenk; Sjoerd Overgoor (81. Lars Lambooij), Erik Falkenburg, Deniz Türüç; Jarchinio Antonia (72. Thomas Azevedo), Marnix Kolder, Joey Godée.

RKC Waalwijk: Jan Seda; Michael Lamey, Kenny van Hoevelen (68. Jonas Ivens), Prince-Desir Gouano, Rémy Amieux; Evander Sno, Kenny Anderson, Sander Duits; Romeo Castelen, Aurélien Joachim, Damiano Schet (81. Jean-David Beauguel).