Go Ahead Eagles behaalde in de slotfase nog een verdiend punt nadat het tweemaal op achterstand was gekomen tegen NEC. In eigen huis moest de thuisclub het niet alleen opnemen tegen een sterke Nijmeegse tegenstander, maar ook tegen de warrig leidende scheidrechter. De uiteindelijke 2-2 was een terechte weergave op deze zonnige wintermiddag.

Go Ahead Eagles had moeite grip te krijgen op NEC in het eerste deel van het duel. De ploeg van Rogier Meyer knokte beter voor de afvallende bal en vond aansluitend vaak de openingen aan de andere kant waardoor Kowet moeite had om de druk er goed op te krijgen. Gelukkig werd de eerste serieuze inzet van NEC van de lijn gehaald, anders was een vroege achterstand het gevolg geweest.

Linthorst geblesseerd
Kleine kansjes over en weer, veelal vanuit die ene mogelijkheid. Vanuit de ruimte die daaruit ontstond, een mogelijkheid direct aan de andere zijde. Edvardsen, Adekanye, maar ook Mattson kregen even de ruimte. Meest teleurstellend was de overtreding op de achillespees van Linthorst die niet veel later geblesseerd het veld moest verlaten. Doordat de leidsman toch al warrig floot, ook geen geel gaf op deze zware overtreding, liep soms de frustratie hoog op.

Domper vlak voor rust
Zeker toen een overtreding op Edvardsen werd weggewoven, waarna NEC het meeste voordeel behaalde door Ogawa te bereiken die zich in de tegenstander draaide en daarvoor beloond werd met een strafschop. Deze werd in de extra tijd van de eerste helft onberispelijk binnengeschoten door topschutter Mattsson. Een domper vlak voor de rust, zeker omdat net voor dat moment Victor Edvardsen zijn treffer nog afgekeurd zag worden vanwege buitenspel.

Echte kansen
Na de thee zat er meer vuur in de ploeg van Hake, er werden meer individuele duels gewonnen en de bal die er vaak tussen viel werd nu ook behouden waardoor er meer balbezit ontstond. Halverwege het tweede deel gaf Hake wel een ultiem signaal af met de aanvallende wissel van Baeten voor Nauber. Llansana voetbalde meer van achteruit en er werden echte kansen gecreëerd. Deijl kopte naast en Victor Edvardsen miste een grootste kans door over te schieten.

Opstijgt
Toch viel de verdiende gelijkmaker. Terwijl er wissels stonden te popelen om er in te komen, slingerd Adekanye de bal de 16 meter in. Kuipers weet dan dat hij moet reageren en zijn timing is perfect. Terwijl hij ‘opstijgt’ blijft de aanvoerder de bal goed volgen en kan het speeltuig beheerst achter Cillissen koppen. Het juichen lijkt wat ingehouden, meer omdat het randje buitenspel was. Aansluitend worden de wissels doorgevoerd, echter tegen de afspraken in getuige een woeste Hake.

Door de grond zakken
Ondanks de gelijke stand neemt Go Ahead Eagles plots veel risico, onbedoeld blijkt achteraf, want dat scenario was bedoeld bij een achterstand. Spektakel leverde het op, echter niet een treffer, al waren Edvardsen en Kramer er dicht bij. Toch profiteerde NEC er het meeste van toen invaller Chery koel bleef bij een uitbraak en de 1-2 binnenschoof. De staf van de thuisclub kon wel door de grond zakken.

Goedmakertje
Veerkracht toonden de rood-gelen, ondersteund door de fanatieke aanhang, gruwelend van de matige leiding van scheidsrechter Oostrom. Toch had de leidsman nog een goedmakertje in huis. Hij beoordeelde het contact op Breum en de buiteling van de invaller als een overtreding en pardoes legde de leidsman de bal op de stip enkele minuten voor tijd. Een verrassende, maar prettige wending in het foutenfestival van beslissingen van de man in het zwart. Victor Edvardsen scoorde zijn vierde treffer in vijf duels en parkeerde terecht de 2-2 eindstand op het bord.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl