Na een spetterend eerbetoon, aan de maandag overleden Cees van Kooten, kwam Go Ahead Eagles moeizaam op gang. Na een kwartier ging het lopen en werd een 2-0 ruststand behaald. Na de 3-0 in de tweede helft, hinkte de ploeg op twee gedachten en kon tegenstander Achilles nog naderen tot 3-2.

HOOGTEPUNT
Het absolute hoogtepunt van de middag was al voor de aanvang van het tweede thuisduel. Club-topscorer alle-tijden Cees van Kooten werd geëerd met een applaus van ruim een minuut. In plaats van een traditionele stilte was er een staande ovatie voor de, eerder deze week, overleden spits. Een spandoek met de tekst: ‘Cees van Kooten rust zacht’, prijkte voor de B- Side dat na 67 minuten spelen ook ‘You ‘ll never walk alone’ zong. Van Kooten werd 67 jaar.

BENEDEN PEIL
Ondanks de drie punten was trainer Dennis Demmers niet tevreden na afloop van de derde winst-pot op rij: “We hebben Achilles zelf in de wedstrijd gebracht omdat de eindpass niet goed was en een aantal spelers ver beneden hun kunnen speelden” De strijdlust voorkwam erger sloot de trainer mee af. Het eerste kwartier speelde zijn ploeg een tempo te laag waardoor Achilles het goed kon belopen en de kansen uitbleven.

DANKBAAR
Na dat kwartier ontstond er meer ruimte waar de thuisploeg dankbaar gebruik van maakte. De eerste echte uitgespeelde kans was dan ook direct raak. Een snelle combinatie door de as van het veld, van De Kogel en Duits, bracht de spits oog in oog met de keeper. Leon de Kogel bleef koel en schoof de bal keurig in de hoek voor de 1-0. Niet veel later was het een vrije trap die in het strafschopgebied werd gebracht door Rijsdijk. Schenk verklaarde achteraf: “De afspraak was dat Vriends om zou lopen, ik blokte zijn man en zag de bal wel heel dichtbij komen en dacht: Nou dan kop ik ‘m er in”.

FAALDEN
Na de 2-0 waren er opgelegde kansen om ruimer naar de thee te gaan, maar respectievelijk Rijsdijk en Van Ewijk faalden jammerlijk oog in oog met Ter Wielen van Achilles. Trainer Demmers lichtte toe dat er toen meer doelpunten hadden moeten vallen: “Het tempo te laag was”. Na de thee ging Achilles overal 1 op 1 spelen waar de Eagles nauwelijks antwoord op kenden. Toch viel vlot de 3-0.

ONRUST
De creatieve Chris Davis vond Van Overbeek in de 16 die over de knie ging bij verdediger Dingil. De Kogel scoorde zijn derde strafshop van dit seizoen en bracht zijn seizoentotaal op 5 treffers. De vele noodgedwongen wissels zorgden voor onrust en instabiliteit binnen de ploeg waar Achilles, met hun aangepaste tactiek, baat bij had. De ruimtes werden te groot tussen de linies, mede omdat spelers op twee gedachten hinkten. Zeker toe Achilles pardoes de aansluitingstreffer maakte middels Penterman.

SPANNEND
De spits punterde binnen waardoor en meer onrust ontstond. De eindpasses kwamen niet meer aan en spelers gingen voor eigen succes op zoek naar de 4-1. Zelfs na de tweede gele kaart, en dus veld-verwijzing, voor Dingil kon Kowet niet meer domineren. In de extra tijd gleed Boogers slim voor Lambooy langs en viel binnen de beruchte lijnen. Wederom Penterman scoorde voor de gasten en daarmee werden de laatste seconden nog spannend.

WEGZAKKEN
Go Ahead Eagles had het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt door het krachtsverschil niet in score uit te drukken. De ontstemde Demmers beaamde dat: “Je mag nooit zo ver wegzakken in wedstrijden, we hadden bij elkaar moeten gaan spelen maar sommigen wilden nogmaals scoren”.
Ondanks de onvrede won de Deventerploeg wel zijn derde wedstrijd op rij en nestelt zich op een derde plek in de eerste divisie.

Lars Lambooy:

Xandro Schenk: