Na zes moeizame thuisduels met slechts twee magere puntjes, sloot Harry Decheiver zijn interim trainerschap af met een 1-0 overwinning op RKC Waalwijk.

Harry Decheiver gaf zijn ploeg vrijaf voor het komende weekend na een drukke periode waarin vrijdagavond eindelijk de ban gebroken werd met een driepunter. Maandag zou Hans de Koning zomaar voor de groep kunnen staan voor de rest van het seizoen.

BALBEZIT
Het werd uiteindelijk toch een lastige avond tegen hekkensluiter RKC Waalwijk. Go Ahead Eagles begon voorzichtig, vertrouwend op eigen balbezit, maar weinig initiatiefvol richting de goal. RKC had de eerste mogelijkheid toen Zwarthoed onder de hoge bal door-glipte en hij het speeltuig van de lijn gehaald zag worden vanuit de rebound. Pas na 22 minuten kreeg de doelman aan de andere zijde het eerste echte schot tussen de palen, en die was direct raak.

KIEZELHARD
Leon de Kogel stond al een maand ‘droog’ maar schoot de bal, vol vertrouwen, kiezelhard tegen het dak van de goal. Van der Meer schepte de bal achter de defensie, een bal waar de spits in geloofde. Vanuit een lastige hoek volleerde De Kogel vastberaden met links de bal achter Williams en liet het publiek weer eens juichen. Even later was De Kogel dichtbij zijn tweede, echter werd zijn schot gekraakt in het strafschopgebied.

CONSOLIDEERDE
Het was een fase waarin Kowet afstand had moeten nemen van de zwakke Waalwijkse ploeg, maar die echte vorm ontbeerde nog. Na een half uur en drie schoten van De Kogel was de Deventer-koek op en mocht RKC het proberen. Spits Thomassen stuitte op Zwarthoed, Rienstra kopte in vrije positie voorlangs en wederom Thomassen miste nipt een scherpe voorzet van buitenspeler Sanoh. De thuisploeg consolideerde tot aan de thee met als laatste wapenfeit een schietpoging van De Kogel op de billen van Verkoelen.

VINGERTOPPEN
Het eerste kwartier na de rust opende de thuisploeg sterk met Van Overbeek voor de zwakke Van Ewijk op de linkerflank. Rijsdijk kapte op de 16 meter naar zijn linker en zocht de verre hoek. Daar vond hij de vingertoppen van de doelman die eerder dit seizoen nog werd afgetest bij Go Ahead Eagles: Tamati Williams. Aan de andere zijde had Rienstra plots een vrije schietkans waarvan hij zelf het meest leek te schrikken. De bal suisde hoog de Leo Halle tribune in.

OFFENSIEFJE
Na een uur ebde dat offensiefje weg en leek Duits aan zijn tweede gele prent te ontsnappen. De scheidrechts doorzag de overdreven buiteling van RKC middenvelder Rienstra die rood probeerde te versieren. Sarota kreeg even later wel geel omdat hij voorkwam dat zijn neus er werd afgeschoten, vanuit die verworven vrije trap moest Zwarthoed nog redding brengen op inzet van Langedijk.

ZENUWEN
De gasten, onder leiding van trainer Peter van de Berg, gingen in meer geloven en drukten de Deventer formatie terug op eigen helft. Het ontbrak RKC aan kwaliteit, illustratief terug te zien in de grootste kans van het duel. Invaller Yildrim vergat de bal, in alle zenuwen, terwijl hij oog in oog stond met Zwarthoed. Even daarvoor had de ploeg van Decheiver het duel al in het slot moeten gooien bij diverse uitbraken: “Als je niet de wedstrijd ‘killed’, dat weet je dat het hectisch wordt aan het einde”.

BILLENKNIJPEN
Decheiver oogde opgelucht na afloop: “Dit was een welkome overwinning, maar met wat meer lef en gôgme hadden we ‘m uit kunnen spelen.” Ook Darren Maatsen ervaarde het billenknijpen op het einde: “In de fase waarin we zitten zijn drie punten het belangrijkst.”De rappe buitenspeler was nog lang niet tevreden: “Als het bij ons goed loopt zou je hier overheen moeten lopen, nu was het opluchting in de kleedkamer, we hebben het onszelf onnodig lastig gemaakt.” Džepar was blij met zijn invalbeurt en keek vooruit naar de nieuwe trainer Hans de Koning; “Die basisplekken waren fantastisch, ik moet gewoon laten zien wat ik kan en de nieuwe trainer bepaalt of ik er in kom.”

HANS DE KONING
Na het duel werd duidelijk dat de club een mondeling accoord heeft bereikt met de op non-actief gezette trainer Dennis Demmers. Dat maakt de weg vrij voor Hans de Koning, waar de club in een eerder stadium mee rond was gekomen. De nieuwe coach bekeek vrijdagavond alvast zijn toekomstige tegenstander, koploper Sparta.

Interviews:
Harry Decheiver