Harry Decheiver had een arsenaal aan excuses klaar om zijn tevredenheid te onderbouwen met het behaalde punt in Amsterdam, dankzij een cadeautje trok Jong Ajax de stand laat nog naar 2-2.

Een enorme blunder van scheidsrechter Mulder tien minuten voor tijd: Hij promoveerde de duikeling en galmende schreeuw van Van de Beek, inleiding tot de de uiteindelijke gelijkmakende strafschop.

SFEERLOOS
Go Ahead Eagles liet Jong Ajax bewust komen in de eerste helft en dat controlerende spel pakte goed uit. Slechts eenmaal kon de thuisclub echt gevaarlijk worden voor de thee, Murić zijn schot trof het aluminium vroeg in de wedstrijd. Dat echode enorm door in een vrijwel lege Amsterdam ArenA. Een sfeerloze ambiance dat aan Ferencváros Boedapest deed denken.

VRIJSTAAND
In de eerste helft kreeg De Kogel een goede mogelijkheid, zijn kopbal werd uit de hoek geplukt door doelman Onana. De spits moest niet veel later geblesseerd naar de kant met dezelfde enkelblessure als afgelopen vrijdag. Net daarvoor kreeg Van Ewijk dé ultieme kans op de openingstreffer. Buitenspeler Maatsen bereikte hem feilloos vanaf rechts, echter kopte de geheel vrijstaande Arnhemmer recht in de handen van de doelman.

BEVRIJDEND
Nadat Černý nipt miste, kreeg Van Ewijk, vlak voor de thee, tijd en ruimte binnen de 16 meter van Ajax. Zijn schot leek te slap richting de verre hoek te gaan, maar Schenk veranderde intuïtief het speeltuig van richting. Daarmee scoorde de oud Ajaxied de bevrijdende 0-1. Na de rust voerde Jong Ajax het baltempo op en moest Zwarthoed diverse keren handelend optreden.

RUIMTE
Černý en Hendriks en wederom Černý stuitten op de Eagles-goalie. Even na het uitvallen van Maatsen scoorde de uitblinkende Murić de gelijkmaker. Kowet was juist bezig met een aardige tegenstoot. Van Ewijk liep niet diep genoeg en Rijsdijk twijfelde, daardoor moest Van der Meer voor de pass zorgen en ontbrak hij in de defensie. De overname van Rijsdijk achterin was matig, waardoor Murić veel tijd en ruimte kreeg om de gelijkmaker binnen te draaien.

ZORGVULDIG
Niet veel later moest de Kroaat eigenlijk opnieuw scoren, echter bracht keeper Zwarthoed weer redding. Vanuit de omschakeling speelde Go Ahead Eagles maandagavond opvallend rustig en zorgvuldig, hetgeen regelmatig voor gevaar zorgde. Sarota schoot voorlangs, net voordat Van der Beek weer op Zwarthoed stuitte. Dat er een treffer zou vallen was toen wel duidelijk, de gasten haalden uiteindelijk de trekker over; vanuit een aanval die eerst nog op een dood spoor leek te lopen door de besluiteloosheid van Rijsdijk.

KOELBLOEDIG
De doortastende Sarota stak de bal perfect door de defensie op Van Ewijk. De man die in de eerste helft nog jammerlijk mistte, was nu wel koelbloedig. Beheerst wipte hij het speeltuig over de uitstormende doelman en tergend langzaam hobbelde de bal over de doellijn. Daarmee leek een overwinning binnen handbereik. Echter duikelde Van der Beek vlak voor tijd binnen de beruchte lijnen.

BELACHELIJK
“Belachelijk, het verziekt de wedstrijd, we hadden hier gewoon drie punten kunnen halen”, mopperde Sander Duits na afloop. Hij werd als schuldige aangewezen door scheidsrechter Mulder. Echter speelde de ervaren middenvelder perfect de bal en de behendige Ajaxied schreeuwde moord en brand. Hendriks ‘vonniste’ vanaf de stip. Met dit gelijke spel leek Decheiver achteraf content: “Gezien de sterke opstelling van Jong Ajax en het feit dat wij drie duels in zeven dagen spelen, kan ik tevreden zijn met een punt.”

Sander Duits:

Xandro Schenk: