Een gedisciplineerd Go Ahead Eagles won zaterdagavond met 0-2 in Heerenveen. Waar in de eerste helft nauwelijks een kans werd gecreëerd door het team van René Hake, waren de rood-gelen in het tweede deel beter aan de bal, wat resulteerde in twee treffers. Daarmee blijft Kowet in uitduels ongeslagen sinds 30 september 2023.

In het najaar werd er verloren bij Feyenoord en sindsdien is de formatie van Hake al zeven duels op rij ongeslagen buiten Deventer, een record wat ook in 1964 en in 1966 werd gerealiseerd.

Gesloten
In het eerste kwart van het duel in Friesland zag het er nog niet naar uit dat het een driepunter zou worden. Heerenveen begon bevlogen met veel tempo en knap combinatiespel. Dat zorgde voor een dikke kans in de 11e minuut. Spits Van Amersfoort kopte net naast. GA Eagles speelde gesloten met invallers Nauber (voor de geblesseerde Amofa), Baeten (voor de geschorste Willumsson) en Stokkers (voor de gepasseerde Edvardsen).

Gedisciplineerd
Door dat gedisciplineerde spel waren de ruimtes klein en had Heerenveen de grootst mogelijke moeite om een aanval op te zetten. Olsson uit de 2e lijn, Van Amersfoort met een schotje en dat was het wel voor de thuisclub richting De Lange. De Eagles verzuimden vanuit de omschakeling gevaarlijk te worden door slordig met het balbezit om te gaan. Alleen Deijl mocht eens uithalen, maar raakte een Fries achterwerk.

Geduldiger
Na de thee veranderde dat, want het team van Hake was geduldiger aan de bal, daarnaast leverde het druk zetten ook meer balbezit op. Deijl pegelde een verkregen vrije trap op de paal naast Van der Hart waarna invaller Breum raak prikte vanuit de rebound. Een treffer die de Deventenaren het vertrouwen gaf en Heerenveen duidelijk een ongemak. Want het tempo bij de Friezen ging juist omlaag en de ruimtes werden door het Eagles middenveld energiek dichtgelopen.

Bijna 0-2
De bevlogen ingevallen Breum dribbelde na een uur spelen naar binnen en Van der Hart kon zijn inzet maar net onder de lat weghalen. Baeten schoot naast en Adekanye dribbelde bijna de 0-2 binnen halverwege de tweede helft. Heerenveen stelde daar bitter weinig tegenover, bleef stoïcijns traag opbouwen van achteruit zonder een uitgespeelde kans te realiseren. Alleen Olsson had wat ruimte met een afstandsschot, echter miste de Zweed het richtingsgevoel.

Sleepte het speeltuig
Invaller Everink leverde een gevoelvolle voorzet af op het hoofd van een andere invaller, Victor Edvardsen, echter raakte de Zweed de lat. Tengstedt mocht ook opdraven en bleef uiterst koel aan de bal bij een omschakelmoment. Hij heerste over het balbezit, sleepte het speeltuig langs zijn tegenstander en prikte de bal achter de defensie waar Victor Edvardsen scherp reageerde.

Organisatorisch sterk
De centrumspits was attent en prikte de bal achter Van der Hart waarmee het duel definitief beslist werd. Een knappe zege voor GA Eagles dat sinds 1995 niet had gewonnen in Heerenveen. Organisatorisch sterk en slimmer in balbezit. “Een geweldige teamprestatie”, aldus Enric Llansana. Misschien saai, maar goed het plan uitgevoerd”, vulde Joris Kramer aan. Twaalf wedstrijden voor het eind 34 punten is gewoon heel goed”, zo sloot René Hake af.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl