Vrijdagavond won Go Ahead Eagles weer eens vier thuisduels op rij, de laatste keer dat dit behaald werd was in 1985. Het geeft aan waar de ploeg staat momenteel. Het ongeslagen Fortuna Sittard werd met een 3-0 nederlaag terug naar Limburg gestuurd en de Deventer formatie start met een vijfde plek het weekend.

Als we de laatste 17 thuisduels op rij terugkijken, vinden we slechts één nederlaag daarin terug, de Adelaarshorst wordt een onneembare vesting ondertussen. Vrijdagavond startte de rood-gele formatie weer fanatiek met veel variatie en lopende mensen. Dat zorgde er voor dat linksachter Kuipers diverse malen in scoringspositie kwam.

Hatelijke nul
Doelman Pandur reageerde adequaat op de tweede inzet van de aanvoerder en zag een schot van, de van schorsing teruggekeerde, Adekanye overstuiven. Halverwege de tweede helft had Hake zijn elf echt grip op de tegenstander en waren ook de afvallende ballen voor de thuisclub. Dat zorgde voor kansen, echter bleef Victor Edvardsen op de hatelijke nul staan en was ook zijn naamgenoot Olivier ongelukkig.

Dubbele flikflak
Hake foeterde aansluitend op zijn team dat moeite kreeg met aanpassing van zijn collega Buys, maar niet veel later viel wel de openingstreffer. Een lange en geduldige aanval werd dreigend toen Adekanye een 1-2tje aanging met Deijl die het speeltuig exact op snelheid mee teruggaf, waarna de voorzet de vrijstaande Olivier Edvardsen vond voor het doel. Na zijn doelpunt deed Olivier Edvardsen nog even een dubbele flikflak voor de Leo Halle tribune dat euforisch meevierde met de Noor.

Ongelukkig het aluminium
Nadat Sierhuis de bal over volleerde gingen beide teams aan de thee waarna Fortuna dominanter de tweede helft startte. Toch was het de thuisclub dat de eerste kans kreeg in dat tweede deel: Kuipers testte de uitstekende Kroaat Pandur die winnaar bleef in dat duel. Diezelfde Kuipers schoof even later de bal voor de voeten van Victor Edvardsen die ongelukkig het aluminium raakte. Rosier ontsnapte aansluitend aan zijn tweede gele prent door de buitengewoon laconiek fluitende Nijhuis.

Sloeg dodelijk toe
De wedstrijd werd daardoor wel wat grimmiger en daar stoorde René Hake zich nadrukkelijk aan, die ook een gele prent kreeg van de pedant ogende Nijhuis. Noslin en Duarte kregen vervolgens goede kansen op de gelijkmaker en de ploeg uit Sittard stevende af op een verdiende gelijkmaker. Danny Buys zette dat kracht bij door aanvallend te wisselen. Echter op het juiste moment sloeg de thuisploeg dodelijk toe met een kopbal van Willumsson op voorzet van Breum die doelman Pandur nog kon keren. Echter de afvallende bal was een prooi voor invaller Sow die de beslissende 2-0 binnewerkte.

Langs de muur in het zijnet gekruld
Het duel was gespeeld, al drong Fortuna nog wel aan, maar GA Eagles controleerde en sloot de linies keurig. In een van de omschakelingen dribbelde de uitblinkende middenvelder Rommens de 16-meter in waarbij hij door Guth omver werd getrokken. Echter na bijna vier minuten oponthoud was de VAR er uit en haalde de beslissing van Nijhuis terug; geen penalty maar een vrije trap op de 16 meterlijn. Daar nam de Belg revanche door subliem de bal langs de muur in het zijnet te krullen voor zijn vierde al deze competitie en de derde voor zijn ploeg op deze vrijdagavond. Daarmee bezet de Deventer formatie plots de vijfde plek en kent het een uitstekende competitiestart.

Het is ook na deze wedstrijd weer mogelijk om te stemmen op De Eagle van het jaar op deze pagina!

Bron: Deventervoetbal.nl