Go Ahead Eagles heeft in de koude Adelaarshorst in mineur afscheid genomen van 2014. De wedstrijd tegen Cambuur ging met 1-2 verloren. Met nog een zware uitwedstrijd tegen PSV voor de boeg komen de play-off plaatsen akelig dicht in de buurt en biedt de winterstop voldoende stof tot nadenken.

Het strijdplan van Cambuur maakte het Go Ahead onmogelijk vooruit te voetballen en de bal in de ploeg te houden. De keus van Foeke Booy om Schalk in plaats van Kolder in de spits te posteren droeg daar aan bij. De bezoekers hadden de hele wedstrijd veel druk op de bal maar kwamen zelf ook niet echt tot veel kansen.

Desondanks was de voorsprong voor de Friezen, gesteund door een vol uitvak, na een half uur verdiend. De inzet van Barto kon door Duits niet tijdig verwerkt worden; 0-1.  Het doelpunt veranderde weinig aan het spelbeeld. Keeper Nienhuis, die nauwelijks iets te doen had gehad, werd geblesseerd vervangen door Zeinstra. Het hoogtepunt was een prachtige vrije trap van Van der Linden, de bal panklaar op het hoofd gelegd van de Sa, maar knullig ingekopt.

Tweede helft

Kort na rust hield het stadion even de adem in. Jop van der Linden ging na een kopduel met Ogbeche tegen de grond en bleef enige tijd roerloos liggen. Pas op de brancard kwam hij weer bij maar hij kon het duel vanzelfsprekend niet vervolgen. De diagnose na afloop was een fikse hersenschudding. Schenk was zijn vervanger.

Ook in de tweede helft waren er nauwelijks kansen aan beide zijden. Ook het inbrengen van Marnix Kolder bracht, hoewel hij enkele kopduels won, niet de schwung terug in het elftal van Booy. De kansen die er waren kwamen voort uit schoten vanuit de tweede lijn. City-huurling Rusnak deed dit het best. Een weergaloos schot van de Slowaak leek houdbaar maar sloeg keihard binnen achter Mickey van der Hart en bleek later de beslissende treffer.

Slechts Turuc vond vanuit een vrije trap een gaatje achter Harm Zeinstra. We zaten toen al de laatste minuut van de extra tijd en de goal had dus alleen statistische waarde. Jammer was dat scheidsrechter Kamphuis veel te weinig extra tijd bijtrok.

Go Ahead Eagles – SC Cambuur 1-2 (0-1)

27. 0-1 Martijn Barto
73. 0-2 Albert Rusnak
90.+3 1-2 Deniz Türüç
Gele kaart: Giliano Wijnaldum (Go Ahead Eagles)
Scheidsrechter: Jochem Kamphuis

Toeschouwers: 8.000

Go Ahead Eagles: Mickey van der Hart; Sven Nieuwpoort, Bart Vriends, Jop van der Linden (55. Xandro Schenk), Giliano Wijnaldum (74. Mawouna Amevor); Deniz Türüç, Jeffrey Rijsdijk (64. Marnix Kolder), Sander Duits; Lesly de Sa, Alex Schalk, Fernando Lewis.
SC Cambuur: Leonard Nienhuis (38. Harm Zeinstra); Wout Droste, Etienne Reijnen, Calvin MacIntosh, Lucas Bijker; Erik Bakker, Martijn Barto, Mohamed El Makrini; Damiano Schet (60. Sander van de Streek), Bartholomew Ogbeche, Albert Rusnak.

Stem hier op uw man of the match.