Go Ahead Eagles boekte zondagmiddag een unieke zege in Rotterdam. Nog nooit wist de Deventer ploeg drie punten mee te nemen uit de Kuip. Een zege overigens die weinig soelaas biedt, getuige de resultaten van de concurrentie. De druk blijft daardoor op de ploeg van Demmers die trots de pers te woord stond na het gewonnen duel. Het was immers zijn eerste overwinning als ‘baas’ van de club.

Eerste helft

Demmers had de ploeg goed geprepareerd voor dit duel, door voor een defensieve tactiek te kiezen. Dat pakte goed uit want Feyenoord had, behalve de eerste tien minuten, in de eerste helft vrij weinig in te brengen. Vrij tempoloos zocht de thuisploeg naar ruimtes die er niet waren. Door dat lage tempo kon Kowet goed aansluiten. EL Ahmadi was nog het gevaarlijkst in het eerste bedrijf, door een voorzet van Karsdorp op de buitenkant van de paal te knikken. De andere pogingen werden ongecontroleerd over het doel van Van der Hart gejaagd.

Na ruim een half uur werkte Vriends de bal prima binnen, maar werd afgefloten voor buitenspel. Na het bestuderen van de beelden bleek het tegendeel waar te zijn, scheidsrechter Blom had ten onrechte een Deventer treffer teruggefloten. Het zorgde er wel voor dat Blom ook overtredingen van Feyenoord affloot in het tweede bedrijf. Maar de eer moet naar de Deventerploeg gaan die na de thee een uitstekende wedstrijd op de mat wist te leggen.

Tweede helft

Vanuit de defensieve stellingen werd er veelvuldig slim omgeschakeld. Waar men de eerste helft vaak te gehaast was, werd er na rust beter gebruik gemaakt van de buitenkanten. De Sa stond aan de basis van een grote kans, omdat hij Plet op maat bediende. De centrumspits, die de voorkeur kreeg boven Kolder, werd echter zwaar gehinderd en knikte de bal over. Na een klein uur was pas de eerste kans voor de Rotterdammers aan te tekenen, Boëtius wachtte echter te lang waarna Kazim alleen nog maar uit de tweede lijn kon schieten. Dat schot werd gekeerd door doelman Van der Hart die een kwartier later een mooie combinatie van Overgoor en Van Ooyen inleidde. De laatste wachtte op het moment  dat Feyenoord weer verkeerd zou stapte en Reimerink zo extra ruimte zou bezorgen.

De flankspeler, die al na 27 minuten mocht opdraven vanwege de groggy Verhoek, die ongelukkig was aangeschoten door Plet, snelde richting doelman Vermeer. Reimerink bleef koel toen hij vanaf rechts het strafschopgebied instak en verschalkte de sluitpost met een boogje dat in het doel belande. Alsof hij het zelf bijna niet geloofde, zo zag het juichmoment van de matchwinner er uit. Misschien was er ook wel het besef dat er nog 18 lange minuten te gaan waren, en Rutten al snel overging op een 1 op 1 tactiek. Het Rotterdamse offensief leidde slechts tot 2 kansen en ook GA Eagles dook nog een keer gevaarlijk op voor Vermeer. Van Ooyen testte de Amsterdammer met een venijnig schot in de korte hoek. Maar die ene treffer bleek uiteindelijk afdoende voor de historische winst.

Minder waarde

Helaas bleek die unieke driepunter later minder waard omdat NAC verrrassend een punt pakte in Amsterdam en Heracles zelfs won van PEC. Het direct ontlopen van de play offs is daardoor nog steeds ver weg, maar een morele zege is het zeker voor het team van Demmers. Met nog twee thuisduels voor de boeg (FC Utrecht en Heerenveen) en het laatste duel in Almelo (Heracles) zou er nog wel eens gestunt kunnen worden. Maar veel belangrijker is dat het geloof in eigen kunnen wel eens teruggevonden zou kunnen zijn, waardoor de Eagles in een goede flow richting de eindstreep kunnen.

Feyenoord – Go Ahead Eagles 0-1 (0-0)

72. Jules Reimerink 0-1

Toeschouwers; 47.000