De Eredivisie en de Jupiler League presenteren vandaag het Fan Onderzoek 2012/’13. Het is voor het vierde opeenvolgende jaar dat de clubs hun fans volop de gelegenheid boden om zich uit te spreken over allerlei zaken rondom hun club en wedstrijdbezoek. In totaal waren maar liefst 55.000 seizoenkaarthouders en clubkaarthouders van alle clubs uit de beide divisies bereid om mee te denken over de beleving van hun club. 741 Go Ahead-supporters deden mee aan het onderzoek, waarmee de club de vijfde plaats bezet in de rangorde van de Jupiler-League.

Het onderzoek is bovendien het meest omvangrijke Fan Onderzoek, zoals het wordt genoemd, van Europa. Sinds het seizoen 2009/10 voeren de Eredivisie en Jupiler League in samenwerking met KNVB Expertise en Blauw Research het Fan Onderzoek uit.

Sfeer, kaartverkop, media….

In het onderzoek worden onderwerpen die voor de fans van belang zijn onder de loep genomen zoals wedstrijdbezoek, sfeer, voetbal en maatschappij, veiligheid en sportiviteit, kaartverkoop en mediagebruik. Naast dit algemene divisiebrede rapport ontvangen alle clubs bovendien een specifieke rapportage met betrekking tot de uitkomsten van hun eigen achterban. De redactie van deze site zou hier best inzage in willen hebben….

Uit het gepresenteerde rapport blijkt dat de Adelaarshorst het best scoort als het gaat om de stadionbezetting; gemiddeld ruim 72% van de beschikbare plaatsen is bezet tijdens de thuiswedstrijden. Aangezien het onderzoek betrekking had op de wedstrijden tot eind december 2012 zal dat percentage wel wat zijn gezakt.