Eerste helft

Go Ahead Eagles – Vitesse leek zo’n mooi affiche. De koploper op bezoek in een wederom uitverkochte Adelaarshorst waar de thuisploeg zijn ongeslagen status wenste te behouden. In het eerste halfuur was er geen reden aan te nemen dat de Deventenaren hier niet in gingen slagen.

Naarmate de wedstrijd vorderde trokken de mannen van Foeke Booy het spel namelijk steeds verder naar zich toe en deden zeabsoluut niet onder voor Vitesse. Doelman Piet Velthuizen onderbrak een snelle en veelbelovende uitbraak over rechts via Houtkoop onrechtmatig met het wegschieten van de bal en kreeg daarvoor geel. Eagles zette druk en forceerde een aantal hoekschoppen op een rij – goed wegdraaiend van het doel genomen door v.d. Linden – en een vrije trap op 20 meter recht voor het doel. Wederom Van der Linden schoot in de muur. Toen brak de de 34ste minuut aan…

Scheidsrechter Danny Makkelie bestrafte een overtreding van Deniz Turuc op Mike Havenaar met een penalty. Een beslissing die nog wel te billijken viel, maar de veldverwijzing van Deniz Turuc was op z’n zachtst gezegd discutabel aangezien Havenaar op het moment van de overtreding al kansloos was. De penalty werd overigens door Piazon feilloos binnengeschoten; 0-1.

Weer op de stip

Niet veel later liet Makkelie zich weer van zijn slechtste kant zien. Een schot werd geblokt door Job van der Linden, die met zijn rug naar de bal stond en de bal daarbij op zijn elleboog kreeg. Hoewel hier dus geen opzet in het spel was, legde Makkelie tot afschuw van het Deventer publiek de bal andermaal op de stip. De reacties van het publiek die daar op volgden waren voor Makkelie aanleiding de wedstrijd direct enige tijd stil te leggen. Helaas kon een enkeling zich niet beheersen, een persoon betrad het veld en er werd met vuurwerk gegooid,  iets dat de club ongetwijfeld een forse berisping zal opleveren van de KNVB. Voorzitter Lugt maande het publiek vanzaf de middenstip tot kalmte. Na de hervatting benutte Piazon ook de tweede mogelijkheid vanaf de stip. 0-2 en wedstrijd gespeeld.

Tweede helft

De tweede helft kon je moeilijk nog een wedstrijd noemen en had net zo goed schriftelijk afgedaan kunnen worden. Vitesse heeft een goed elftal dat heel professioneel geen kans meer weggaf.  Dat Kakuta er nog 0-3 van maakte in de 65ste minuut werd door iedereen ter kennisgeving aangenomen. Het publiek hield zich vooral bezig met het op ironische en cynische wijze toezingen van de scheidsrechter. Met voetbal had het weinig meer te maken.

De hoofdrol was dit keer dus weggelegd voor Danny Makkelie. Een scheidsrechter zoals we ze vaker zien tegenwoordig. Gepropt in het keurslijf van de KNVB heeft de man in het zwart niet meer het vermogen om een wedstrijd goed aan te voelen.

Go Ahead Eagles – Vitesse 0-3 (0-2)

35. Piazon 0-1; 41. Piazon 0-2; 65. Kakuta 0-3

Geel GAE: Schmidt; Antonia; v.d. Linden; Schenk. Rood: Turuc.
Geel Vitesse: Velthuizen

GA Eagles: Room; Schmidt (Amevor /82);Vriends; v.d. Linden; Schenk; Falkenburg (Lambooij/72); Overgoor: Turuc: Antonia; Kolder (Godee /72); Houtkoop.

Toeschouwers 7.473

Stem hier op uw man of the match.