Jongensdroom uitgelaten Ten Den

Vrijdagavond hoefde Go Ahead Eagles zich niet echt druk te maken tegen een flets Jong Ajax. Na een energieke openingsfase met veel gemiste kansen scoorde invaller Ten Den de bevrijdende openingstreffer. Na een uur spelen besliste diezelfde Ten Den het duel met zijn tweede voor een 2-0 winst.

2 MINUTEN
Volgens Teije Ten Den was dit niet zijn allereerste treffer in dienst van Go Ahead Eagles, maar de statistieken vertellen wat anders. Op 20 september, bijna een jaar geleden, knikte de Utrechter de bal binnen in Den Haag. Echter de KNVB gaf het doelpunt aan Derijck, maar Ten Den ziet het nog steeds als zijn treffer. Frappant was dat toen Ten Den ook invaller was en toen ook na twee minuten scoorde.

OPGEWONDEN
Vrijdagavond bestond er geen twijfel dat Ten Den de doelpuntenmaker was. Leon de Kogel miste in het begin van de wedstrijd twee opgelegde kansen, waarvan een makkelijk gegeven penalty,  en moest na een half uur met hamstringproblemen naar de kant. Opgewonden viel Ten Den in, zonder een uitvoerige warming up. Het deerde de nieuwbakken spits niet en zelf stond hij aan de basis van die succesvolle aanval. Een afgemeten voorzet van Van Ewijk vindt Ten Den bij de eerste paal. Ondanks dat Jong-Ajax doelman Onana Onana er nog aanzit, slaat de bal tegen de touwen.

HARTVERWARMEND
Ten Den volgde dat allemaal al lang niet meer, zijn ontlading voor de B-Side was hartverwarmend. De 22 jarige brulde van geluk nadat hij zijn ploeg op voorsprong had gebracht. Die openingstreffer leek uit te blijven na de missers van De Kogel en ook Duits zie de deklat raakte. De middenvelder liet een vrije trap sierlijk naar de kruising krullen, echter Onana Onana kon er net tussenkomen. Diezelfde doelman zag ook een volley van Vriends over het doel suizen.

AFSPRAKEN
Na een overheersende eerste helft volgde een moeizame tweede. Demmers verklaarde dat de afspraken niet werden nagekomen en de gasten uit Amsterdam teveel ruimte kregen om te voetballen. Daarvan had Hendriks al bijna direct na de thee gebruik gemaakt, echter de paal voorkwam een vlotte gelijkmaker. Na ruim een uur spelen ging de wedstrijd in het slot na weer een treffer van Ten Den.

FRIEMELDE
Architect David krulde een vrije trap naar de vrijstaande Sander Duits. Die verlengde de bal naar de heren Vriends en Ten Den. Laatstgenoemde friemelde de bal in het doel en besliste zo het duel. Wat volgde was een matte vertoning waarbij Jong Ajax niet bij machte was iets uit te richten. Kowet ging frivool spelen, de hakjes irriteerde Demmers die ook zag dat zijn elftal nog geen echt team is wat deze voorsprong professioneel over de streep trekt

WEERZIEN
Na het duel was het een weerzien met oude bekenden zoals Jong-Ajax trainer Ulderink die vier jaar de scepter zwaaide in de Adelaarshorst. Geflankeerd door Jaap Stam en stagiair Said Bakkati waren zij razendsnel vertrokken naar Amsterdam. Demmers mopperde nog wat na en heeft voldoende stof tot nadenken richting de meer serieuze tegenstanders die de komende weken gaan volgen. Teije ten Den deed het licht uit van het stadion, hij zat ruim na het duel nog op wolken en nam gretig de felicitaties in ontvangst.

Interview Teije ten Den

Interview Theo Zwarthoed