De eerste thuiswedstrijd na 17 jaar in de eredivisie werd er een om te onthouden. Mooi weer, volle tribunes, een geweldige grasmat, een perfecte sfeer en drie punten waren de ingrediënten die elke Eagles-supporter rond tienen tevreden naar huis deden gaan. Een groot compliment aan iedereen binnen en rondom de club die afgelopen 2 maanden keihard had gewerkt om dit voetbalfeestje mogelijk te maken.

Eerste helft

Go Ahead toonde direct vanaf de aftrap weinig ontzag voor ADO Den Haag dat vorig week nog redelijk voetbal liet zien tegen PSV. Veelvuldig werd de aanval gezocht via de vleugels waar Houtkoop en Antonia gevaarlijk doorkwamen en probeerden elkaar of Kolder in stelling te brengen. Het leverde enkele goede kansen op maar nog geen treffer. Een vrije trap van Türüc kwam in de 22ste minuut via Amevor bij de vrijstaande Schenk die de bal direct in het doel in kon jagen: 1-0. Daarna bleef Go Ahead goed spelen en op jacht gaan naar de 2-0. Antonia miste nog een goede kans.

Mede omdat die 2-0 uitbleef kwam ADO langzamerhand wat beter in de wedstrijd en verkreeg het de controle op het middenveld. Na twee eerdere gevaarlijke situaties voor het Eaglesdoel lukte het Den Haag-spits Van Duinen de bal na een klutssituatie in de 37ste minuut achter de wat chaotisch zwaaiende armen van Room te koppen: 1-1. Dat werd ook de ruststand.

Tweede helft

ADO speelde nu duidelijk meer naar voren en Go Ahead moest dus achteruit. Het leidde echter lange tijd niet tot grote kansen maar de spanning vergoedde veel. De 200 meegereisde ADO-supporters in het ‘kippenhok’ lieten weer wat meer van zich horen.

In het laatste kwartier kwam de wedstrijd echter in een stroomversnelling. Eerst redde Beugelsdijk ADO nog door een inzet van Antonia van de lijn te halen. Daarna keerde Room een venijnig schot van Van Duinen. En toen brak het mooiste moment van de wedstrijd aan. In de 82ste minuut passte Overgoor op de vrijstaande Kolder, die aannam en van ruim 20 meter ineens de bal met een mooie curve achter de verraste doelman Coutinho schoot: 2-1.Waarna het stadion ontplofte.

Den Haag wisselde direct twee keer en ontketende een wanhoopsoffensief om tenminste nog een punt te redden. Room moest tot het uiterste gaan om een schot van Cabral te keren. Enkele Haagse hoekschoppen leverden nog wat dreiging op maar de defensie van de Deventenaren bleef toch overeind: 2-1 winst en dus 4 punten uit twee duels. En een ongekende zevende plaats op de ranglijst, boven Ajax, Feyenoord en AZ.

Go Ahead Eagles – ADO Den Haag 2-1 (1-1)

22. Xandro Schenk 1-0
37. Mike van Duinen 1-1
82. Marnix Kolder 2-1

Toeschouwers: 6855, scheidsrechter: Pol van Boekel
Gele kaart: Xandro Schenk, Mawouna Amevor (beide Go Ahead Eagles), Tom Beugelsdijk, Jerson Cabral (beide ADO Den Haag)
Go Ahead Eagles: Eloy Room; Mawouna Amevor, Bart Vriends, Jop van der Linden, Xandro Schenk; Lars Lambooij (63. Jeffrey Rijsdijk), Deniz Türüç (90+1. Joran Pot), Sjoerd Overgoor; Jarchinio Antonia, Marnix Kolder, Xander Houtkoop.
ADO Den Haag: Gino Coutinho;.Dion Malone, Vito Wormgoor, Tom Beugelsdijk (83. Michiel Kramer), Aaron Meijers; Kevin Jansen, Danny Holla, Ricky van Haaren (86. Christian Supusepa); Jerson Cabral, Mike van Duinen, Ninos Gouriye (66. Mitchell Schet).