Vrijdagavond toonde Go Ahead Eagles twee gezichten, ze duurden allebei precies een helft. De eerste matige drie kwartier brak de Deventerploeg niet op.

Het beste werd voor het laatst bewaard afgelopen vrijdag. Na een matige eerste helft, scoorde Kowet na de thee viermaal en nestelt zich op één punt onder koploper FC Volendam.

STROPERIG
De thuisclub vond de oplossing niet op het goed anticiperende Almere. Aansluitend werden de duels niet gewonnen waardoor het balbezit voor de gasten uit Almere was.
Almere had het centrum goed afgesloten en de lange bal op de Kogel lukte niet omdat de spits stroperig speelde, zelfs af en toe verstoppertje speelde. Dit tot ergernis van Demmers die de targetman opriep tot meer arbeid over te gaan. Het spel van Kowet verstrandde in veelvuldig breed spelen waardoor en alleen werd gevaarlijk uit spelhervattingen.

VERRASTE
Almere had het veldoverwicht met kansen voor Mamedov en Teijsse. Laatstgenoemde verraste bijna zijn eigen doelman. Teijsse was vlak voor de rust dichtbij een treffer. Zijn ploeg kwam alleen in het strafschopgebied met dode spelmomenten. De kopbal werd uit de kruising geranseld door Etemadi. Direct na de thee werden de duels wel gewonnen en scoorde de thuisclub ook onmiddellijk.

OPLOSSING
De ploeg had de oplossing gevonden tijdens het theebabbeltje van trainer Demmers. David stond aan het einde van een goede aanval en volleerde na 28 seconden raak. Gesteund door de vroege treffer was er vertrouwen. Rosario had niet veel later de stand gelijk kunnen trekken, maar schoot voorlangs. Ook bij de tweede treffer was David betrokken. De balvirtuoos nam een vrije trap aan de zijlijn.

VERSCHALKEN
Het was een ingestudeerde variant waarbij Duits de bal bij de tweede paal terug kopte in het centrum. Daar was De Kogel attent door met het hoofd de doelman te verschalken voor de 2-0. Aansluitend ontstond er wat frivoliteit bij enkele spelers die verzuimden het zakelijk af te maken. Mede daardoor kon Almere nog eens gevaarlijk worden, Cummins stopte een vervelende stuiterbal bekwaam.

GRANAAT
Topscorer van de divisie, Leon de Kogel, deed zijn naam wederom eer aan gisteravond. Met een vernietigende dreun sloeg zijn schot tegen het aluminium. De ‘granaat’ kwam via de grond wederom tegen de onderkant van de lat om vervolgens tegen de touwen te slaan. David stond weer aan de basis, Schenk behield het overzicht door de bal met de borst panklaar te leggen voor de doelpuntenmaker en het duel was gespeeld.

ERETREFFER
Almere City kreeg nog een eretreffer, deze kwam op naam van de kleine Armeniër Mamedov die eenvoudig het luchtduel won op voorzet van Burgzorg. Het mogelijke slotoffensief van de gasten bleef uit door de tweede gele prent voor Metalsi die daardoor vroegtijdig mocht inrukken. Door de ontstane ruimte kon Wolters nog doorbreken na een slimme doorkopbal van De Kogel. Randy Wolters sneed vanaf links het strafschopgebied in en dreunde raak in de verre hoek .

ZORGEN
Toch zal het eerste bedrijf trainer Demmers nog wel zorgen baren. Na het duel vertelde de oefenmeester dat de scenario’s pasklaar waren gemaakt en doorgesproken. “We wonnen de duels niet”. Gevolg was risicoloos breedtepassjes geven temeer De Kogel zich ‘verstopte’. Demmers stond veel langs de lijn: “We vonden in het veld de oplossing niet, het was ook moeilijk om te coachen”.
Demmers was dus voor 50% tevreden: “Dat ze van zover komen, dat ze de aanpassingen meenemen in de tweede helft is voor mij een mooi moment”.

Elvio van Overbeek

Leon de Kogel