Go Ahead Eagles won gisterenavond met 1-2 in Maastricht. Een overwinning welke de koppositie opleverde, maar toch geen polonaise in de gangen van de Geusselt.

Het tiental dat zojuist de overwinning over de streep had getrokken, werd bij binnenkomst van de kleedkamer geconfronteerd met een zwaar geblesseerde ploegmaat op de behandeltafel. Daarmee nam de realiteit weer plaats voor de euforie. Gisterenavond werd al snel gevreesd voor een zware knieblessure voor Chris David, die na een vreemde charge van doelman Coppens het veld moest verlaten.

CONTROLEREND
Tom Daemen vertelde nadien kenmerkend: “De ene week is het goed en andere week slecht, wel belangrijk dat dit mindere duel gewonnen wordt. De Limburger die zes jaar speelde bij ‘Us MVV-ke’, zoals de Maastrichtenaren liefkozend genoemd wordt, speelde een betrouwbare wedstrijd. Controlerend samen met Duits op het middenveld, een bewuste keuze van trainer Demmers: “Na de intensieve week hebben we er voor gekozen ons wat meer in te laten zakken de eerste helft”.

RUIMTES
De eerste helft werd gekenmerkt door fouten, MVV wilde dolgraag maar eenmaal onder druk maakte het veel fouten. De Deventenaren aan de andere kant, grossierden verrassend genoeg ook in misverstanden. Nimmer werd er van de geboden ruimtes gebruik gemaakt tot vlak voor de thee.
Toen vond Chris David de ruimte aan de zijkant bij Wolters die de achterlijn opzocht om aansluitend topschutter De Kogel te voorzien van kanonnenvoer.

GETOUCHEERD
Onderweg werd het speeltuig getoucheerd in het strafschopgebied. Scheidsrechter Bax wachtte even voordeel af, echter kwam de bal niet goed uit bij de blauwhemden uit Deventer, dus werd er naar de stip gewezen. Vanaf 11 meter schoot centrumspits Leon de Kogel beheerst zijn 10e van het seizoen binnen en zette daarmee zijn ploeg, op een psychologisch goed moment, op voorsprong.

FELLER
De tweede helft startte MVV naar verwachting feller. Zwarthoed moest enkele malen handelend optreden en drie duikelmomenten in het strafschopgebied later lag de bal ook voor de thuisploeg op de stip: “Er was enigszins contact, maar daar kan je niet van vallen”, aldus ‘dader’ Tom Daemen. Aanvoerder Peeters schoot onberispelijk raak wat het startsein was voor MVV om alles uit de kast te halen.

BEJAARDE
Fysiek zocht de thuisploeg meermaals naar de fatsoengrens om de, toch al gekwetste, Deventerploeg pijn te doen. Mathieu was al ingevallen voor Van Overbeek en ook Leon de Kogel strompelde voort als een bejaarde man. Lambooy moest genoodzaakt naar de kant en Nieuwpoort nam zijn plaats in. Ogenschijnlijk de laatste actie van De Kogel was een steekpass op de snelle Wolters die de Limburgse doelman nipt keerde, één van de weinige echte uitbraken.

LOERDE
Terwijl Teije ten Den klaarstond om de topscorer van de eerste divisie te vervangen, werd Duits steenhard opgevangen in een duel. De middenvelder kon niet meer verder en trainer Demmers moest improviseren. Hij besloot Rijsdijk te brengen en Ten Den kon teleurgesteld terug naar de bank omdat daarmee alle wissels waren voltooid. De Maastrichtse druk hield aan en Kowet loerde op dat ene kansje.

LELIJK
Dat kwam middels De Kogel en een slimme steekpass van Mathieu. De vleugelspits zette Wolters alleen voor de keeper en raakte het speeltuig met zijn ‘chocoladebeen’: “Wat een lelijke goal was dit zeg”, vertelde Wolters breed lachend na afloop. ”Maar wel een enorm belangrijke”. “Het is fijn belangrijk te zijn, maar we hebben met z’n allen hard gewerkt voor deze overwinning”. De euforie werd overschaduwd omdat Chris David zwaar geblesseerd uitviel.

NOODLOTTIG
MVV nam risico’s op alle fronten om de achterstand weg te werken. Stevige charges werden daarbij gebruikt, dat werd David noodlottig. De ver uit zijn doel stormende sluitpost Coppens werkte David belachelijk naar de grond. Direct werd duidelijk dat hij niet verder kon en Demmers had toen al zijn wissels al opgebruikt. “Dan is de tactiek de deur uit en louter positioneel goed staan om die minuten uit te spelen”, vertelde Tom Daemen zonder schroom. Trainer Demmers roemde het team na afloop: “Als je dit soort wedstrijden winnend kunt afsluiten, zeker in zo’n drukke week, daar mag je als team best trots op zijn”.

KNIEBLESSURE
Zaterdagmiddag waren er nog geen details bekend rondom de blessure van Chris David. De middenvelder had een slapeloze nacht doorgemaakt. De knie was niet verder gezwollen waarmee Chris zelf hoopt dat het mee zal vallen. Maandag wordt er een MRI gemaakt in het Deventer ziekenhuis welke zal uitwijzen hoe de situatie is in de knie van David.

Tom Daemen

Randy Wolters